Sidor

tisdag 28 september 2010

Cranks nötstek

Idag har vi ätit nötstek. Det är ett recept från min vegetariska kokbok från Cranks, den gamla från 80-talet som mamma köpte åt mig på Röda Korset för nåt år sen. Det här var andra gången jag lagade den här rätten och den här gången blev den ännu godare än den förra! Jag gjorde en lite höstig variant med kryddor som vanligtvis används till viltkött. Nötsteken är, precis som namnet antyder, baserad på nötter. Jag tycker att den passar bra som ersättning för köttfärslimpa, eller helt enkelt som en helt ny, spännande rätt. Receptet i boken är ett grundrecept där man kan ta vilka nötter och kryddor man vill. Här får ni min variant som jag gjorde idag. Receptet räcker till cirka 4-6 personer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • 3 schalottenlökar (går bra att ersätta med gullök, men ta då bara 1)
  • 25 g smör
  • 225 g blandade nötter; cashewnötter, valnötter och hasselnötter
  • 100 g grahamsbröd
  • cirka 1 1/2 dl grönsaksbuljong
  • 1 1/2 tsk torkad timjan
  • 1 malet enbär
  • ev. salt och peppar

Mal nötterna och brödet i mandelkvarn. Hacka löken och fräs i smöret tills den blivit genomskinlig. Hetta upp buljongen (d.vs. värm den i vatten, om du använder buljong i tärningsform). Blanda alla torra ingredienser inklusive kryddorna. Rör sedan i grönsaksbuljongen lite i taget till önskad konsistens uppstår. Blandningen ska bara vara precis så lös att den håller ihop. Smaka av och krydda eventuellt ytterligare. Bred sedan ut smeten i en smord och bröad ugnsfast form av valfri sort, i en mönstrad sockerkaksform blir det extra fint. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter. Låt steken svalna något och stjälp sedan upp den på ett fat, eventuellt skuren i skivor. Servera gärna som jag gjorde idag med klyftor av potatis och sötpotatis, stekta kantareller, coleslaw, brunsås och lingon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar