Sidor

måndag 8 november 2010

äggindustrin och världens godaste veganska banankaka

Jag har varit vegetarian i snart 10 år (nåja, några år under den perioden åt jag faktiskt fisk då och då) och som stillsam djurrättskämpe har jag naturligen övervägt veganism mer än en gång. Ännu är jag långt ifrån redo att ta det steget men sedan en tid tillbaka försöker jag minska min äggkonsumtion. Det här blogginlägget samt organisationen Viva!:s film om tuppkycklingars öde och efterföljande diskussion på Djurens Rätts blogg har gett mig ytterligare motivation till min ägguteslutningsprocess.

För er som inte orkar klicka på länkarna och inte är insatta kan jag bara kort och gott sammanfatta det hela med att tuppkycklingarnas öde är en köttkvarn som de mals ned levande i i princip så fort de kläckts och deras kön har konstaterats. Detta gäller så vitt jag förstår även KRAV-äggsindustrin.

Så för tillfället experimenterar jag mig fram genom att baka och laga mat utan ägg, och för att visa hur otroligt gott det kan bli bjuder jag på ett recept på världens godaste veganska banankaka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Smält 75 g smör i en kastrull och låt det svalna något. Blanda sedan i 2 1/2 dl strösocker, 2 msk havremjölk, en nypa salt och 1 tsk vaniljsocker. Rör därefter ned cirka 1,5 dl sojagrädde. Mosa två mogna bananer och rör ned även dessa i smeten. Hacka sedan 100 g mörk choklad och blanda med 2 1/2 dl vetemjöl samt 1 tsk bikarbonat. Vänd ner i smeten och häll den sedan i en smord och bröad form. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 30-40 minuter. Kakan ska bara bli knappt klar i mitten. Ät kakan varm tillsammans med vaniljglass eller kylskåpskall som den är!

4 kommentarer:

  1. Vad grym du är som funderar på att bli vegan! :D Man kan få ett gratis vegetariskt startpaket av Djurens Rätt, med massa djurvänliga tips! Bara att beställa här: http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/sidor/vegokit

    Hare fint! Och din blogg är kanon :) Även tipsen om djurvänligt smink - verkligen toppen!

    SvaraRadera
  2. Det finns en produkt som heter NoEgg som står bland glutenfria mjöl och sånt (i alla fall på ica maxi) som är typ ett pulver som man blandar med vatten i stället för ägg :) Nog för att jag tror att recept som är gjorda för att bakas utan ägg blir godare, men kan ju vara bra med ytterliggare ett alternativ :)

    jag använder den när jag ska baka och min systerdotter Norah ska vara med o äta för hon är ju allergisk mot ägg och den funkar rätt okej :) blir inte lika gott, men det blir helt okej :)

    SvaraRadera
  3. Lisa: Tack! Och tack för tipset också :)

    Therese: Jag känner faktiskt till den där äggersättningen och har provat att använda den några gånger. Den fungerar ju ungefär som potatismjöl, dvs. stärkelse. Det jag har upplevt hittills är att mjuka kakor, typ sockerkakor, lätt blir svampiga och inte så fluffiga i konsistensen om man använder den där äggersättningen. Använder man däremot sojagrädde istället för ägg slipper man det, man kakan håller istället ihop lite sämre och kan lätt smula. Jag tror att en kombo av äggersättning och sojamjölk kan vara det bästa alternativet faktiskt, så jag experimenterar vidare :)

    SvaraRadera
  4. Såg ngt om tuppkycklingarna på nyheterna typ ngn gång förra året kanske. Sjukt grymt! :/

    SvaraRadera