Sidor

onsdag 3 november 2010

om delfinerna och världen

Igår visade svt The Cove, en dokumentär om delfiner, delfinindustrin och framförallt delfinslakten som pågår i Taji i Japan. Jag tänker inte ens försöka återge vad den förmedlade och vad jag kände då jag såg de. Ni måste se den själva.

En sak till ska jag dock säga, eller rättare sagt citera. När jag såg på The Cove igår fördes mina tankar osökt till en passage i boken Goda Omen där karaktären Adam säger:

“När man växer upp läser man om pirater och cowboyer och rymdfarare och sånt och precis när man tror att världen är full av fantastiska saker talar de om för en att det egentligen bara är döda valar och nedhuggna skogar och kärnbränsleavfall som blir kvar i miljontals år. Det är inte värt att växa upp om det är vad som väntar en, det är vad jag tycker. Jag tycker att alltsammans borde plockas ned och få börja om från början igen”.

Riktigt så svart är inte min syn på världen, jag tycker att det finns mycket fantastiska saker att leva för. Men vi får se upp. Vi får se upp väldigt noga.

Titta in här och se vad du kan göra för att hjälpa delfinerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar