Sidor

onsdag 17 november 2010

DIY: krans av kakformar

Äntligen är mitt första riktiga julpyssel färdigt! Jag har velat göra en sådan här krans enda sedan jag såg en hemma hos en bekant förra året. Idén är alltså inte min, och inte heller min bekants. Jag vet inte riktigt varifrån den kommer, men vad gör väl det? Fint är det ändå.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vill ni också göra en? Det man behöver är kraftig ståltråd, remsor av vitt tyg (förslagsvis gammalt lakan), kakformar i två olika storlekar (brukar finnas billigt på loppis), stjärnanis, silverglitter och genomskinligt lim som fäster på allt (typ Karlssons klister). Sedan bygger man helt enkelt upp en stomme i den storlek man vill ha (mät först noga ut så att det blir rätt avstånd mellan kakformarna) av ömsom ståltråd, ömsom vitt tyg.

När stommen är stabil lindar man det vita tyget så fint man kan runt hela kransen och fäster med lim på lämpligt ställe. Sen är det bara att dekorera! Limma fast stjärnanisen i de små formarna och limma sedan de små formarna i det stora. Toppa med att limma fast lite glitter på stjärnanisen.Knyt ett snöre eller band någonstans på kransen och häng upp. Klart! :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har. Gillar fågel lampan och trädsängen längre ner på sidan.
    Tänk om man hade sådana.
    Malin

    SvaraRadera
  2. Oh I love it! Vill göra en likadan =)

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Hoppas, hoppas jag mäktar med att göra lite pyssel i år, då ska jag göra en sån!!

    SvaraRadera
  4. Söt =) Jag har också tänkt göra kransar, vill ha en stor av gran på utsidan av min ytterdörr. Men har inte kommit mig för än, det ligger massa grenar i hallen för tillfället =p

    SvaraRadera