Sidor

fredag 26 november 2010

rättvis choklad till Jul

Nu när vi närmar oss december börjar matbutikerna fyllas med julgott av alla de slag, bland annat de ständigt återkommande chokladaskarna. Choklad är bland det godaste jag vet, men så ofta jag kan försöker jag dock välja rättvisemärkt choklad framför de konventionella varianterna. Barnarbete är vanligt förekommande inom kakaoindustrin och många gånger får kakaoodlarna så dåligt betalt för sin kakao att de har svårt att försörja sig. Genom att välja Rättvisemärkt choklad kan man vara med och förbättra livsvillkoren för många småbönder inom kakaoindustrin.

Nu för tiden finns någon typ av rättvisemärkt choklad i de flesta mataffärer. Mörk choklad brukar vara lättast att hitta men sedan en tid tillbaka finns nästan alltid också rättvisemärkt mjölkchoklad från Cloetta. Min favoritchoklad kommer dock från märket Divine. Divine finns oftast i så kallade “världsbutiker” men även på en del andra ställen runt om i landet. Så våga bojkotta den vanliga julchokladen och köp rättvisemärkt istället! Divines choklad är så lyxig i sig att det inte behövs mer än ett sidenband för att få till en riktigt fin adventspresent.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3 kommentarer:

  1. Mm, dom skulle säkert bli supergoda tryfflar :) Jag funderar faktiskt på att göra ett par askar tryfflar för att ge bort i jul!

    SvaraRadera
  2. Divine är fantastiskt gott! Rättvisemärkt choklad är the way to go! <3

    M @ Lit de Parade

    SvaraRadera
  3. Chi: Ja gör det, det blir säkert en väldigt uppskattat julklapp! Jag ska göra julgodis av min choklad också :)

    Lit de Parade: Ja, verkligen. Den rättvisemärkta choklad som brukar finnas i vanliga mataffärer kommer tyvärr inte ens i närheten.

    SvaraRadera