Sidor

onsdag 29 december 2010

vintervandring i Gävle

Under lovet har jag gått på härliga promenader i ett vintervitt Gävle. Här nedan är några av mina favoritplatser och favoritbyggnader i stan.

Gamla stan är alltid fint, men kanske allra finast nu på vintern, inbäddat i bomullssnö och med juleljus lysande i alla fönster.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

En annan bra grej är att det från Gamla stan är så himla nära till Länsmuseet. Där finns ett mysigt café och en presentshop med massor av fint hantverk. Såhär till jul brukar där också finnas ett fantastiskt pepparkaksslott. I år ser det ut såhär:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det stora gula stenhuset Gamla Grand ligger precis invid ån är ett gammalt hotell som i många år tjänat som kulturskola. Nu ska det dock återigen förvandlas till ett hotell. Spännande tycker jag, trots att min brorson satte griller i huvudet på mig genom att sätta att huset ser ut som hotellet i Stephen Kings The Shining.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dalapalatset är en av Gävles vackraste byggnader enligt mig, den gör sig verkligen förtjänt av att kallas för palats…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sist men inte minst vill jag tipsa om en trevlig butik att besöka. Låga Porten ligger på Fältskärsleden och är en antikbod i dess bästa bemärkelse. En källarlokal fylld till bredden av allt mellan himmel och jord; kaffekvarnar och pressglas, gamla prydnadssaker och plåtburkar. Det är ett sånt där ställe där tiden liksom nästan står still. Gör ett besök där vettja!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Some pics of beautyful places in my hometown Gävle.

3 kommentarer:

  1. Att du fick Gävle att se vackert ut är imponerande.

    SvaraRadera
  2. Ambjörn: Hehe, Gävle är ganska vackert tycker jag :)

    SvaraRadera
  3. Vilken superfin stad det verkar till att vara! Vackra bilder så det förslår!

    SvaraRadera