Sidor

söndag 9 januari 2011

året som gått: 2010

Ja, även jag hakar alltså på bloggtrenden att “summera det gångna året”. Jag flyttade ju min blogg hit under sensommaren och då försvann hela mitt tidigare arkiv så därför tänkte jag att det kunde vara lite extra roligt :) Dock kommer jag att klumpa ihop en del månader eftersom jag inte minns vilka bilder som hör till vilken månad nu när jag inte kan tjuvtitta i bloggarkivet för hjälp :p Here we go!

Januari, februari

Det var mycket snö. Och kallt. Jag och älsklingen tog promenader i täckbyxor. Kristians mamma kom upp hit och tillsammans åkte vi till Gävle och firade Kristians 25-årsdag. Hemma hos mina föräldrar var det vitt som snö även inomhus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sen kom bokrean och The Body Shop släppte en ny serie med doft av söt citron. Jag kunde inte hålla i plånboken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När Kristian fyllde år fick han också en stor tulpanbukett hemskickad. Den var Ikaros väldigt sugen på att äta.

Jag fick världens sötaste second hand-fyndad tröja av mamma.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag loppis-fyndade också en del själv. Dessa vackra assietter köpte jag på Erikshjälpen i Gävle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När Kristians födelsedagstulpaner blommat ut köpte vi nya, och så bakade jag cupcakes med citron och vallmofrön.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

April, maj

Så blev det vår i Uppsala. Scillan blommade i Rektorsträdgården och på Valborg tittade jag och Kristian på forsränningen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi promenerade också i Botaniska trädgården, Barockträdgården är min favorit. Där finns enorma krukor med exotiska växter.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

En och annan tripp till Gävle blev det förstås också under våren. Det var ju både Påsk, Mors Dag och min pappas födelsedag.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Juni

Så blev det juni och jag åkte till Gävle. Träffade fina flickor och gick en hel dag i Furuviksparken. Bilder på detta finns hos Shirins, eftersom att jag inte orkade släpa med mig min egen kamera :p

Den 10e juni jag fyllde 24 år. Jag fick som vanligt en vacker liljekonvaljbukett som pappa plockat. Lycka!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag fick också en blommig långklänning ur H&Ms Garden Collection, tillverkad av återvunna PET-flaskor…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

… Och massa andra fina saker av fina släktingar och vänner. Mest överraskad blev jag dock av Kristians present, han hade köpt en av min pappas tavlor åt mig! :D

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Allting var försomrigt och vackert och den lila syrenen blommade för fullt på mamma och pappas gård.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Min allra bästa vän tog examen som civilingenjör och fick jobb på en gång. Jag firade henne med en tidning full av recept och en fin bakform jag hittat på loppis.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sen for jag och Kristian söderut till Halmstad. Där blommade rosorna vid havet och jag hade en ny, prickig blus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den 19e juni gick Victoria sin Daniel, och jag följde allt på TV. God tårta fick jag också, inne hos en granne och vän till Kristians mamma.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sedan blev det midsommar. Lupinerna blommade och Kristian plockade några åt mig. Jag hade på mig en långklänning av återvunna PET-flaskor och kände mig som någon i En midsommarnatts dröm.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mellan alla firanden gick vi sköna promenader på Prins Bertils stig. Där är sagolikt grönt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När värmen kom på riktigt åkte vi till stranden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den sista kvällen i Halmstad grillade vi med Kristians mamma nere på Tylösand. Sen drack vi goda drinkar på restaurangen Salt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Juli

Hela juli och större delen av augusti jobbade jag mest bara. Vi var dock rätt mycket i Gävle hos mina föräldrar och på helgerna hanns det med lite annat än jobb. Bland annat åt vi goda måltider ute i mamma och pappas fantastiska trädgård.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ikaros tyckte det var skönt med sommar och njöt av solen för fulla muggar.

Kristians ena cykel blev renoverad och fick ny fin färg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi var även ut till mamma och pappas sommarställe där vi fikade på toppen av det lilla “berg” som ligger på mina föräldrars tomt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I juli var jag också på bröllop då en av mina vänner gifte sig. Tyvärr hade jag inte med mig min egen kamera men bilder finns på brudens blogg.

Augusti och september

I augusti jobbade jag min sista jobbdag för sommaren och fick en fin avskedspresent av min ena kollega.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I slutet på augusti åkte jag på semester söderut igen. Först en vecka i Halmstad med mamma, pappa och systerson. Fler bilder finns här.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sen en vecka på Nordkoster med min ena bror och hans ena son. Fler bilder finns här.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

September, oktober

När jag kom hem igen hade september tagit sin början, skolstarten varit och hösten började smyga sig på. Jag bakade massor och provade nya maträtter. Bland annat rödbetspaj och rödbetscupcakes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag åkte till Gävle där jag njöt av hösten och besökte Bondens Marknad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Min väninna Cissi besökte mig och vi bakade chokladcupcakes och tittade på Coraline.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På Halloween hade vi fest hemma och jag fick använda min fina ugglemask jag beställt från Masqyr.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

November, december

I november for jag till Stockholm på dansfestival. Där tog jag en lektion för Bozenka och köpte en ny vacker danskjol.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I november började jag också julpyssla. Jag gjorde en krans av kakformar, kokade salva och pyntade hemma.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag och Kristian gjorde ett pepparkakshus som imponerade på många, inklusive oss själva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter en lång och tung termin blev äntligen jullov. Jag och Kristian for åt olika håll, han till Halmstad och jag till Gävle, för att fira jul hemma hos våra respektive familjer. Jag hade en stillsam jul med grötfrukost, sk*nksmörgås, fina paket och min underbara familj.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Resten av juldagarna i Gävle förflöt också fint. Julgranen stod i köket och var fin och jag och Ikaros mös uppe i mitt gamla flickrum.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Till nyår for jag ner till Halmstad och tillbringande ungefär en vecka där tillsammans med Kristian. Där fastnade inte särskilt mycket på bild, förutom dessa särdeles vackra svanar som nu är bakgrundsbild på min dator ^^

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4 kommentarer:

  1. Din mamma verkar vara så himla duktig på loppis! Jag saknar sommaren i uppsala när jag ser dessa bilder :) vi hade picknick en gång i botaniska, fast jag undrar om man egentligen får det, så vi satt lite undangömda bakom en häck :)

    SvaraRadera
  2. Chi: Ja hon är grym på det faktiskt, det gäller väl att ha nån slags "blick" för vad som kan bli snyggt om man fixar till det/tvättar det/låtsas att man sett det nån annanstans :p

    Åh vad mysigt med picknick i botaniska. Men jag vet faktiskt inte heller om man får. Där vid den lilla dammen inne i barockträdgården brukar det ju sitta folk.. Men inne på själva "botaniska trädgården" där det finns ett café tror jag inte heller man får sitta..

    SvaraRadera
  3. jag ÄLSKAR verkligen tröjan med kaniner på!

    SvaraRadera