Sidor

tisdag 25 januari 2011

en havsturkos byrå och loppisfyndade örhängen

I lördags packade jag in min lilla sovrumsbyrå i bilen och körde hem till Gävle. Byråns vita färg hade gulnat och jag var sugen på en turkos möbel, det har jag länge varit. Tur då att jag har en mamma som jobbat med att måla möbler och en pappa som är konstnär. Med hjälp från mina föräldrar har jag alltså ägnat helgen åt att ge min byrå ny färg.

Nu står den i mitt sovrum här hemma i Uppsala och är fin och doftar underbart av möbelvax (men aningen skarp, eventuellt blir det till att måla om den igen, det är svårt det där med färg :p). Ovanpå syns ett tårtpapper, en Bambifigurin, min finaste brevpress i samma nyans som själva byrån, och så några snäckskal jag plockat. I snäckskalan syns mitt senaste loppisfynd; ett par glittrande örhängen i riktig “mormorsti!. Jag köpte dem för 15 kronor på Erikshjälpen i Gävle, eller rättare sagt köpte mamma dem åt mig tillsammans med ett vackert armband i lite orientalisk stil (40 kronor) och ett par klassiska svarta stövlar (85 kronor). Det var en riktig fynddag :D

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Förutom att måla om byrån och loppisfynda hann jag även en del annat under mitt Gävle-besök, umgås med familjen, träffa en kompis och fika och titta på min systerdotters hus som hon och hennes sambo är i full gång med att totalrenovera. Tyvärr glömde jag kameran hemma i Uppsala den här gången så inget av detta fastnade på bild.

P.S. På bilderna nedan har byrån ungefär den färg jag skulle vilja att den hade, i verkligheten är den dock betydligt skarpare varför jag, som ovan nämnt, funderar på att måla om den igen :p

Translation ~ I spent the past weekend home in Gävle where I repainted a bureau (it became turquoise) and made some really fine flea market finds, among other these “granny looking” earrings.

4 kommentarer:

  1. Äntligen uppdaterar du igen, man kan ju bli orolig ;P Jag gillar färgen :) Jag är också inne på turkos sängbyrå, fast mörk o gärna fint sliten.

    Söta örhängen. Jag älskar gamla smycken, men hittar sällan fina som jag skulle vilja använda. Isf jättedyra. Mina enda vintageörh är nog mina favoriter.

    SvaraRadera
  2. å tjusigt värre! vart har du fått den där underbara bambin i från? så söt! Jag hittade ett par broscher i helgen :)

    SvaraRadera
  3. Greta: Hehe, ja jag vet, det är inte riktigt likt mig att försumma bloggen så :p Men jag har haft mycket att göra.

    Chi: Tack! :) Bambin är en Walt Disney-produktion faktiskt, tillverkad i Japan på 60-talet. Egentligen var jag ute efter en äldre design (från 40-talet, tillverkad i USA) men dom är ovanligare, dyrare och har ofta skavanker. Så det fick bli den här, men :D Jag köpte den på Ebay, det dyker upp såna med jämna mellanrum där.

    SvaraRadera