Sidor

torsdag 3 februari 2011

eftermiddagsfika

Idag när jag kom hem från skolan (vid 2-3-tiden) bestämde jag mig för att ta en lång och skön eftermiddagsfika. Så blev det. Varm choklad med lavendel och grädde, kardemummaskorpor och ett par avsnitt big bang theory. Åh vad det var härligt. Det behövdes verkligen idag, för nu ska jag ta mig an ett smärtsamt tjockt kompendium fyllt med rättsfall om samägande. So long!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Earlier today when I got home from school I made some hot chocolate with lavender and drank it while I watched a couple of episodes of The Big Bang Theory. Lovley!

4 kommentarer:

  1. choklad o lavendel är verkligen mums

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bild! choklad med lavendel lät verkligen gott, men hur gör man?

    SvaraRadera
  3. Fina: Tack! Här kommer recept på lavendelchoklad för 2 personer:

    60 g choklad med lavendel ( receptet står det mjökkchoklad med jag använde mörk choklad istället, från märket Seend and Bean: http://www.seedandbean.co.uk/

    Hacka chokladen och lägg den i en kastrull. Häll över 3 dl mjölk, 1 dl grädde och 1 msk socker. Värm sedan alltihop under omrörning tills chokladen har smält och allt har lagom temperatur. Servera med lättvispad grädde, pudrad med kakao och lavendelsocker.

    P.S. Om man inte får tag på lavendelchoklad går det förstås bra att helt enkelt göra varm choklad på vanligt vis med kakao och mjölk och söta med lavendelsocker (alltså helt enkelt vanligt strösocker blandat med torkade lavendelblommor. Ju längre sockret och lavendeln får ligga ihop, desto mer smak får sockret).

    SvaraRadera