Sidor

söndag 27 februari 2011

hönshuset

I lördags var jag på besök i ett hönshus som min pappa byggt i ett gammal stenhus. Vitkalkade väggar, strö på golvet, värpbås och sittpinnar. De där hönorna gick det minsann ingen nöd på. Till våren ska de naturligtvis få en hönsgård att gå ut i också. Det känns så bra för nu kommer vi att kunna köpa ägg från de här hönorna.

Jag som är uppväxt med hönor och tuppar hemma gråter inombords när jag tänker på hur dessa djur behandlas inom ägg- och kycklingindustrin. Det här såhär som små hönor och tuppar ska ha det. Snyggt och rent, gått om plats, möjligheter att utöva sitt naturliga beteende. Och förstås ett liv vars längd inte avgörs av hur många ägg de värper eller hur mycket kött de har på kroppen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Last saturday I visited a poultry house that my father has built. This is the life that every chicken and rooster should have.

4 kommentarer:

  1. Härligt med höns som får ha det bra! Hoppas på hårdare lagar kring djurhållning snarast! Tack för en trevlig blogg och heja er som sköter om och tycker om era djur.

    SvaraRadera
  2. Hur är det med engelskan LisaMarie, är inte det där två ord för tupp? ^^

    Älskar den där "färgen" på höns, de är så vackra!

    /Anneli

    SvaraRadera
  3. Anneli: Haha, jo visst är det det. Jag satt visst och drömde när jag skrev :p Ska ändras på momangen! ;)

    SvaraRadera