Sidor

måndag 7 februari 2011

jag älskar årstider

Jag har en fantastisk förmåga att bland en mängd bra saker alltid tycka allra bäst om det som för tillfället är vid handen. Det gäller inte minst när det kommer till årstider.

Sommaren är kanske den årstid som vi svenskar älskar mest; den efterlängtade värmen och solen, försommardoftande syrener, varm sand mellan tårna och salta bad i havet. Jag älskar allt det där. Och jag älskar också små grodor som kväker, måsar som skriker, syrsor som spelar i skymningen och mulna sommardagar då luften är sådär tryckande som den bara kan vara före ett sommarregn och dundrande åska.

När det är höst fullkomligt älskar jag mättnaden i luften, naturens sprakande färger, svamparna och bären i skogen, och lite längre fram när alla löv fallit till marken; ruskiga höststormar och höstmys inomhus. I december älskar jag gnistrande vit snö, mörka, kalla morgnar då frukosten avnjuts med tända ljus på bordet, doften av en julgran som precis tagits in från kylan och väntar på att kläs, sprakande brasor, saffransbullar och julmusik som bara anas lite vagt i bakgrunden.

Snart, mycket mer snart än vi tror, kommer det att vara vår. Vår med tussilago vid vägkanterna, vitsippor i skogen, blå scilla i parkerna, porlande små bäckar av smältvatten överallt och grönt, friskt gräs som skjuter upp var man ser. Och jag kommer att älska allt det där och tycka att våren, våren är nog den bästa årstiden ändå. Snart. Men inte riktigt än. Just nu är det fortfarande vinter. Just nu är det februari med snö och is, regn och tö om vart annat. Gräddiga semlor med varm mjölk till, krispiga tulpaner och ett vintervitt ljus utomhus om dagarna. Just nu älskar jag februari. Just nu är februari den bästa årstid som finns.

Translation ~ I love all the seasons of the year. I love to see how summer turns to fall, fall turns to winter, winter turns to spring. Soon it will be spring, and I will love it. But right now it is februari and winter, and I love this too. Right know is always the best season.

1 kommentar:

  1. Fint! Det är sånt här som får mig att vilja flytta tillbaks till Sverige.

    SvaraRadera