Sidor

lördag 5 mars 2011

ett litet hus

Den här osedvanligt vackra lilla byggnaden står på en tomt i Valbo utanför Gävle. Jag har sett den förut men inte kunnat fota, så när jag och mamma åkte förbi den sist och jag hade kameran med mig fick pappa snällt stanna bilen medan jag förevigade :p Kan undra vad den är tänkt att användas som, växthus eller lekstuga kanske? Det är i alla fall fantastiskt vad mycket arbete som las ned på byggnader förr i tiden. Tänk om man hade ett sånt där i sin trädgård…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ This adorable little building is to be seen in Valbo, outside of Gävle. I wonder what it is supposed to be used to?

10 kommentarer:

  1. Jadu, nu kanske jag sitter och dillar i nattmössan, men jag har för med att de använder det där som potatisstuga på sensommaren? Men det känns ju lite ologiskt med alla de där fönstren då så den kan ju inte gärna vara byggd för det i vilket fall som helst.
    /Anneli

    SvaraRadera
  2. Ursäkta den hemska bristen på kommatecken i meningen ovan, den blev väldigt lång såg jag nu.

    SvaraRadera
  3. Anli: Du menar alltså att de som äger den nu använder den som potatisstuga? Ja fönstren ja, mamma brukar kalla det där huset för ett växthus, men är det inte lite för lite fönster i det för det? Jag tycker nästan att lekstuga känns mer logiskt. En väldigt lyxig lekstuga.

    SvaraRadera
  4. Hm, ja jag menade det, men jag tar tillbaka, för det står för långt från vägen också. Jag tror personligen inte att det är en lekstuga, just för att det är för gammalt och för lyxigt i relation till resten av gården, men det kan ju ha varit nån exentrisk storbondes idé, vad vet jag. Då känns växthus mer logiskt, för sån som kanske inte behöver enorma mängder solsken så mycket som skydd från kylan.

    SvaraRadera
  5. Vilken söt liten byggnad. Och spännande!

    SvaraRadera
  6. åh! vart i Valbo? Så himla söt, vilken dröm att ha haft den som lekstuga då man var mindre :)

    SvaraRadera
  7. Hanna: Ja eller hur! :)

    Chi: Åh jag är så dålig på Valbo, både på vad områdena heter och på att beskriva vägen dit :p Men nära loppisen Spiken om du vet vad det ligger. När man är vid Spiken kan man sen gå typ 200 meter över en bro in på ett bostadsområde. Typ där ligger det :p

    SvaraRadera
  8. :) Det är Gavleån man går över och jag är ganska säker på att det är Lund man kommer in i.

    Mamma trodde att det var en lekstuga: "det är väl en miniatyr av något" sa hon.

    SvaraRadera
  9. Wow, hade man haft den där som lekstuga hade man ju varit världens lyckligaste unge! ;)

    SvaraRadera