Sidor

fredag 18 mars 2011

om längtan efter att skriva

Min “hemliga” dröm är att bli författare. Drömmen har funnits där länge, åtminstone från och till, men på sistone har den liksom pockat på starkare. Den har väl legat någonstans och samlat kraft de senaste åren då jag varit upptagen med mina juridikstudier. Böcker har alltid varit en stor del av mitt liv. När jag var liten plockade jag ut högar med bilderböcker ur bokhyllan varje kväll, som mamma sen läste för mig sittandes på en filt framför den öppna spisen i vardagsrummet. När jag blev äldre förlorade jag mig i sagor för äldre barn, och drömde om att en dag hitta en annan värld i mammas stora klädskåp. Nu, 24 år gammal, tittar jag inte längre i garderoberna efter magiska världar, men det betyder inte att drömmarna är borta, de har bara ändrat karaktär.

Om någon skulle fråga mig vilken kändis jag skulle vara om jag skulle byta liv med någon så skulle jag utan tvekan svara J.K Rowling, och det är faktiskt inte för att hon är så i baljan rik, jag lovar. Nej, det som lockar mig med författande är den oerhörda kraft som ligger i att genom ord äga kraften att förmedla tankar, känslor och historier till andra. En tänkare har jag alltid varit, och kanske kommer min oerhörda längtan efter att skriva från en önskan att föreviga mina tankar. Fåfängt, javisst, men så är det. I min värld är mina tankar ytterst angelägna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tyvärr har det jag skrivit de senaste åren mest bestått av promemorior i juridik eller blogginlägg om vilka godsaker jag senast smällt i mig. Min skrivarnerv är med andra ord ganska skrumpnad. Men jag ska få liv i den igen, det ska jag. Jag har faktiskt redan börjat. Egentligen har jag en väldigt bestämd, kraftigt romantiserad bild av hur skrivande ska gå till (ett enkelt skrivbord framför en andlöst vacker utsikt, en gammalmodig skrivmaskin eller åtminstone en finare dator, temuggar som lämnar ringar på färdigskrivna sidor osv..), men om jag ska börja ha såna krav lär väl min skrivarnerv förtvina helt innan jag kan börja. Förresten tycker jag att det är väldigt trevligt i vårt sovrum också, där skrev jag en stund igår när ljuset utanför var som mest inspirerande. Kanske en dag…

6 kommentarer:

  1. Å när du beskriver det sådär kommer jag att tänka på farbror Melker i Saltkråkan ^^

    SvaraRadera
  2. Min hemliga dröm är nog att bli sångerska. Jag tycker du ska göra slag i saken.

    SvaraRadera
  3. Åh, detta gjorde mig jätteglad att läsa! Jag drömmer också om att få skriva romaner och J.K Rowling är tveklöst någon som är otroligt inspirerande. Så du är inte ensam! :)

    SvaraRadera
  4. Greta: Jasså, är Melker författare? Jag har i princip aldrig tittat på Saltkråkan.. Ja jag ska definitivt försöka göra slag i saken.. har redan börjar lite som sagt. Vad ska du göra av din hemliga dröm då? :)

    Anonym: ^^ Nej det är nog många som har såna drömmar.. men få som lyckas :/

    SvaraRadera
  5. Jag ber Anli o T om sånglektioner men det går trögt :p

    SvaraRadera
  6. fint inlägg. jag känner kanske igen mig lite också. den här våren har jag tagit uppehåll i mina läkarstudier för att hinna skriva. läser nu skrivarkurser istället. och jag har sökt samma sommarkurs som du, den första, om barnlitteratur! :)

    SvaraRadera