Sidor

onsdag 9 mars 2011

vårgarderobssammanbrott

Missförstå mig inte, jag älskar marsljuset och alla fåglar som kvittrar och snön som smälter och tussilago som snart kommer att titta fram. Men, och det är irriterande men, just nu stressar ljuset mig. Jag ser alla skavanker överallt, både på mig själv och i lägenheten. Det är så mycket som känns dammigt och smutsigt och fult. Den här känslan ledde till att jag för en stund sen satte igång med en halvt hysterisk städning av garderoben.

Jag förstår inte hur man kan ha så mycket kläder som tar mer plats än de gör nytta men som man ändå inte vill göra sig av med. Nu är det organisering med stort o som gäller. Så fort jag läst några rättsfall till morgondagens seminarium och behöver ta en paus ska jag sätta mig ner och skriva upp alla sätt på vilket jag kan kombinera mina kläder, och på så vis ta reda på vad jag behöver komplettera med. Ni kanske tycker att det låter dumt att försöka bota ett kaos som till stor del finns till pga. för mycket kläder med ännu fler kläder? Ja, det har ni rätt i, jag tycker också att det låter himla dumt. Speciellt eftersom kassen med kläder jag ska göra mig av med antagligen inte ens kommer att vara tillnärmelsevis lika stor.

Problemet är ju bara att det inte direkt finns något bra alternativ. Slänga alla kläder och köpa allt nytt? Nej, skulle inte tro det. Gå omkring i missmatchade eller obekväma kläder hela våren? Nej, det lockar mig inte heller. Snälla, snälla söta ni, sig att ni har en bra och fiffig lösning!

6 kommentarer:

  1. Har ingen fiffig lösning, men för en himla massa år sedan, gick jag på en färg- och en stilanalys. Dyrt. Ja, men vad pengar och utrymme jag sparat. Man får ihop en väl färgsammansatt garderob, där de flesta kläder går att använda ihop. Stil-analysen visar vad man ska välja för kläder till sin kroppsform, hur man för fram sina fördelar och döljer sina nackdelar. Resultatet blir att man snabbt kan se i en affär om där finns något i färg och form som passar och det blir inga felköp. Med felköp menar jag skitsnygga kläder som hänger i garderoben för att man aldrig använder dom eftersom man av någon anledning inte trivs i dom. Detta praktiskt taget eliminerar man. Spännande! OK, förstår om du höjer på ögonbrynen, men 1. det är längesedan jag gick på dylik och 2. åldern gör att man glömmer, ha ha. Men så länge allt funkade som det skulle, var detta jättebra. 25-årspresent kanske? Kram från en gammal kärring i Getinge..

    SvaraRadera
  2. Jag har också noll koll på mina kläder, mest för att jag har delat upp det i vår/sommar och höst/vinter-kläder. Gjorde så förra året när jag flyttade hemifrån, alla kläder tog sån himla stor plats! Ändå säljer jag av saker då och då på Tradera... Ett ganska bra tips, för då känns det som en "ny" garderob när man byter ut alla kläder! Eller ja, linnen är typ lika året om men klänningar/kjolar/ullkoftor åker fram och tillbaka.

    Blev btw intresserad av en såndär stilanalys som Helene skriver om, låter intressant! Var kan man gå på sådana?

    SvaraRadera
  3. shirins och Helene: Jag har också uppdelat efter årstider, det som inte är i säsong ligger på otillgängliga hyllor, såvida det inte hänger i vår klädkammare. Jag är helt okej med att ha det organiserat så. Jag tycker också att jag de senaste åren har fått rätt bra koll på vad jag inte passar i och vad jag gillar vet jag oftast också.

    Jag tror mitt problem just nu ligger dels i att mycket av min garderob är anpassad för jeans (som jag är väldigt trött på just nu), dels att jag ofta köper saker bara för att dom är fina och inte för att dom är praktiska. Typ en klänning som jag använder en gång om året istället för att prioritera vardagskläder. Men vardagskläder är ofta så tråkigt, och där vet jag sällan exakt vad jag tycker är snyggt, speciellt på vintern är det svårt tycker jag.. Stilanalys vore iaf kul :)

    SvaraRadera
  4. Jag har jättesvårt med koftor, hoods etc. Kan köpa allt annat bra, men typ baskoftor är jag verkligen sämst på. Så ibland kan en fin outfit förstöras bara för att jag inte har någon aning om vad jag ska ha över, eller vet men inte äger det.

    SvaraRadera
  5. För länge sen köpte jag bara "partytoppar", istf basgrejer. Väldigt opraktiskt. Men jag håller med om att vardagskläder är rätt tråkigt. Men det är skönt att ha sånt i garderoben! O sen får man typ tvinga sig själv att använda finare kläder till vardags.

    SvaraRadera
  6. shirins: Ja det har jag med nu när du säger det. Inte så mycket för att jag inte vet vad jag vill ha, utan mer för att jag bara inte har det. Och att jag inte har det beror på en blandning av petighet, djuretisk skäl (köper ju aldrig ull etc.) och ekonomi.

    greta: Ja, jag håller med om att använda finare kläder till vardags. Men det är så svårt den här årstiden tycker jag.i Förra året kände jag att det inte gick för att jag inte hade några tjocka tröjor. Nu har jag jättemånga fina tjocka tröjor tack vare mammas loppisfyndande, men eftersom att jag är trött på jeans har jag inget att ha dem till. Jag behöver kjolar! Vet dock inte hur jag vill att de ska se ut..

    SvaraRadera