Sidor

måndag 11 april 2011

istället för fisk

Inte för att jag någonsin har gillat smaken på fisk, inte ens innan jag slutade äta djur. Men ibland blir jag sugen på de fräscha smaker som man ofta har till fisk; citron exempelvis. När det suget sätter in gör jag biffar på bönor och kikärtor och serverar tillsammans med potatismos, sallad, gräddfil, gräslök och citron.

Att göra bönbiffar är faktiskt jättelätt. Man tar bara två valfria förpackningar med bönor (jag använder helst sojabönor och kikärtor) och mixar ihop dem till en slät massa tillsammans med ströbröd, potatismjöl, salt, peppar, och valfria kryddor (jag tar gärna gräslök och timjan). Exakt hur mycket ströbröd och potatismjöl som behövs är svårt att säga, men konsistensen på smeten ska vara så att det går att forma den till bollar som sedan kan plattas ut till biffar utan att de spricker. Jag plattar ut mina biffar i sesamfrön och steker dem sedan i en blandning av rapsolja och riktigt smör, då får de fin yta och färg :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

7 kommentarer:

  1. Det ser himla gott ut! Bönbiffar är en favorit här hemma

    SvaraRadera
  2. åh fantastiskt vad gott det ser ut!

    SvaraRadera
  3. vad fina dina blev! jag gjorde kikärtsbiffar igår och dom blev något mer oregelbundna skulle man kunna säga.. :)

    SvaraRadera
  4. Gott! Jag gjorde morots- och linsbiffar idag, det var också fint :)

    SvaraRadera
  5. Ser jättegott ut! :) har testat att göra vego-biffar själv en gång fast av soya-färs istället. bönbiffar skulle jag också gärna testa!

    SvaraRadera
  6. Angeliqa: Ja det är riktigt gott faktiskt :)

    Chi: Tack! :)

    Beatrix: Jag tror det beror lite på vilken sorts bönor man använder, olika bönor klistrar liksom ihop olika bra :)

    Fina: Åh, låter gott!

    Laks: Ja biffar på sojafärs är också jättegott, men det brukar vara svårt att få dem att hålla ihop tycker jag, mycket ägg ska till och det vill jag helst inte använda så mycket.

    SvaraRadera