Sidor

tisdag 19 april 2011

violbiskvier

Idag bakade jag violbiskvier till påskafton. Receptet är mitt eget och ett hopkok från recept på annat. Jag gjorde mina biskvier nästan helt veganska, med undantag för den vita chokladen som är svår att få tag på vegansk (vill man så går det dock att beställa från veganlife eller goodstore).

Mandelbottnar gjorde jag efter det här receptet. Istället för ägg använde jag mig av en blandning av äggersättning i pulverform och sojagrädde, det går utmärkt. Fyllningen i biskvier kommer från Leila Lindholm och är helt sonika en smet gjord på 200 g smält vit choklad och 200 g cream cheese (jag använde Tofuline cream spread). Sedan smaksatte jag smeten med ungefär 2/3 msk violessence från Essencefabriken.

Färgade smeten gjorde jag med blå karamellfärg och rödbetsrött. Rödbetsrött gör man enkelt själv genom att koka rödbetor i ganska lite vatten så att man får en koncentrerad mängd rödbetsspad. Spadet förvaras sedan i kylen där det antar en rödrosa färg (när det är varmt är det mer rostrött). Smeten behöver stelna lite i kylen innan den kan bredas på bottnarna, och när det är gjort ska biskvierna in i frysen en stund och bli hårda. Sedan är det bara att doppa biskvierna i smält vit choklad (50-100 g) och låta stelna! :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Easter pastry with white chocolate and violet flavor :)

8 kommentarer:

  1. vad söta, de ser riktigt goda ut! och gud vilken fin tallrik :)

    SvaraRadera
  2. Så söta och det låter himla gott!

    SvaraRadera
  3. Å jag har också några sånna tallrikar ^^

    Söta biskvier. Låter gott.

    SvaraRadera
  4. Hej LisaMaria! Jad hade besökt din blogg tidigare, men jag glömde om den tills du skrev på min webbplats!

    Jag gillar dina bilder. Så söta! Å och gillar jag din översättningar på engelska på slutet av varje inlägg! :)

    (Jag håller tummarna for perfect Swedish!)

    SvaraRadera
  5. Nämen biskvier som jag älskar och viol som jag älskar! fabulöst.

    SvaraRadera
  6. elzplz: Ja tallriken är verkligen vacker, tyvärr väldigt nött på undersidan, men ovanpå syns det inte så mycket tack och lov :)

    Angeliqa, Lisa och Lisemarie: Tack!

    greta: Dom är verkligen jättefina, jag är inte så mycket för lila men ibland är det fint, och jag gillar verkligen det här vackra mönstret.

    Kat: Kul att du gillar mina bilder, tack! :)

    Fina: Åh då måste du prova dessa!

    SvaraRadera