Sidor

fredag 13 maj 2011

London, dag 1

En första titt på London från hotellrummets balkong. Utsikten var inte att klaga på även om hotellet var slitet och nedgånget. Hej säger hon som gärna tittar nedåt och pratar när hon blir fotograferad.

P5061195

Första dagen gick vi massor. Vi började med de fina kvarteren i Westminster i närheten av vårt hotell.

P5061211P5061422

Att komma ihåg att titta åt rätt håll när ska gå över gatan kan vara svårt, då är det bra med en liten påminnelse.

P5061203

På gården utanför de här finhusen stod en man och moppade stenläggningen. Moppade alltså, på stenläggnigen!

P5061224-2

Efter en stund stannade vi till och åt vår medköpta frukost på en bänk i skuggan under ett träd. Det här såg man när man satt på bänken.

P5061233-2Efter hustittandet i Westminster tillät vi oss att vara riktigt turistiga. Big Ben nästa!P5061302

… Och Buckinham Palace.

P5061246P5061408 (2)-2

Hur maffiga både Big Ben och Buckinham Palace blev jag ändå mer imponerad av det här lilla huset nedan. Det låg i en park och tillträde var strängt förbjudet för alla utom de änder och ankor det byggts för :p

P5061288

Sen begav vi oss till shoppingdistrikten. Oxford St såg vi ärligt talat inte så mycket av, men på Regent St gick jag in på en affär jag besökt i mina drömmar många gånger om; Anthropologie. Deras butik är nog den finaste och mest inspirerande jag någonsin sett.

P5061336P5061348

Covent Garden var också rätt mysigt, där shoppade jag på L’Occitane och kikade på söta cupcakes.

P5061364

Vi hittade en mysig gränd. Där fanns flera caféer och restauranger, men oturligt nog var vi inte hungriga just då.

P5061260

Mera parkströvane. Utsikten härifrån var verkligen sagolik, byggnaderna rakt fram mellan träden (som tyvärr syns väldigt dåligt på bilden) såg ut som ett disney-slott ^^

P5061389-2

På hemvägen fick jag syn på ett rosa kastanjeträd och blev helt förälskad.

P5061399

Vid det laget hade jag dock väldigt ont i fötterna så till slut fick jag slita mig och gå hemåt. I våra kvarter låg förresten den här byggnanden. Den påminde mig om mormor, för hon gick alltid till frälsningsarmén på måndagar och drack kaffe med tanterna.

P5061421

Avslutade kvällen gjorde vi  på en italiensk restaurang i samma kvarter som vårt hotell. Det var bra för halta Lotta det :)

P5061426

Translation ~ Day 1 in London. Lovley houses in Westminster, Big Ben, Buckinham Palace, a beautiful park, shopping and finally rest and dinner.

7 kommentarer:

  1. Åh, nu blev jag nästan tårögd! Vilka jättefina bilder du har tagit!Använder du något slags effekt på dem, det första t.ex. ser väldigt gammeldags solblekt ut?

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt! Skulle sitta här och gnissla tänder av avundsjuka om det inte vore för att jag själv åker dit om tolv dagar. Äntligen äntligen äntligen!

    (Anthropologie får jag hålla utkik efter. Den har gått mig förbi vid tidigare besök men låter och ser intressant ut!)

    Tack för värsta peppinlägget!

    SvaraRadera
  3. Anli: Tack så mycket! Jag redigerar alla bilder i lightroom, sen använder jag mig av en effekt som heter "Melissa" som finns i Pixlr Express här: http://pixlr.com/ Superenkelt och får bilderna att se gammaldagsa ut! Efter det redigerar jag dem lite till i lightroom för att få den nyans och färgmättnad jag vill ha. Egentligen ska man väl göra allt sånt här i PS men det kan inte jag så den där Melissaeffekten är verkligen bra.

    aliciasivert: Åh då får du ha det så underbart i London du med! Missa inte Anthropologie om du gillar den stilen. Visserligen är där dyrt, jag köpte faktiskt ingenting där, men det är kul och inspirerande bara att gå omkring i den enorma butiken och titta :)

    elzplz: Tack! ^^

    SvaraRadera
  4. Åh vilka härliga bilder LisaMarie! Ni verkar verkligen ha haft en helt underbar semester!! Vilken tur också att du äntligen har kunnat besöka ditt älskade Anthropology. (eller hur det nu stavas.. :-P)
    Tack så mycket för att du lägger upp allt som en historia också- det är ju så mycket lättare att känna det som att man verkligen var där då!! :-)

    SvaraRadera
  5. men jösses, jag har ju bott på det där hotellet! :)

    SvaraRadera