Sidor

fredag 13 maj 2011

London, dag 2

På lördagen ville jag tre saker; slippa gå (ömma fötter), åka dubbeldäckare och gå på Portabello market. Alltså tog vi bussen till Notting Hill. Där fanns precis som väntat massor av karamellfärgade hus.

P5071432P5071440

Innan vi hittat till marknaden irrade vi bort oss lite i finkvarteren.

P5071452

Där fanns så fina hus att man kunde smälla av. Titta på den här sagolika byggnaden t.ex. Att muren runt trädgården dessutom var översållad med klätterrosor drog ju inte direkt ner intrycket.

P5071449

När vi kom fram till Portabello market visade den sig vara väldigt full av folk och betydligt mer turistig än jag föreställt mig. Det fanns flera marknadsstånd med “festivalutbud” vilket jag tyckte var lite trist. Som tur var fanns en hel del fint också, det här blomsterståndet t.ex.

P5071479P5071476P5071475

Efter en stund var vi hungriga och då åt vi på ett trevligt litet ställe där maten låg som i en glassdisk och sedan skopades upp i folieförpackningar som fanns i två storlekar. All mat var vegetarisk och där fanns även veganska kakor och bakverk i flera sorter. Tummen upp för det! :)

P5071459P5071460P5071466

När vi ätit färdigt fortsatte vår mödosamma väg genom folkhavet. Det fanns mycket roligt att titta på i de olika second hand-stånden. Gamla kameror t.ex…

P5071489P5071487

Och tallrikar! Jag ville köpa köpa tallrikar. Speciellt de rosa med blommor i mitten, men de kostade 12 pund styck och det tyckte jag var alldeles för dyrt. Överhuvudtaget var det absolut inga loppispriser på den här marknaden, men det är ju alltid roligt att titta.

P5071488

En av de butiker som låg på marknadsgatan var The Hummingbird Bakery. Där köpte jag en red velvet cupcake som jag åt på en sidogata samtidigt som vi vilade oss från folkträngseln. Jag kan meddela att den var alldeles för sötsliskig för min smak :p

P5071483P5071484

När marknaden väl tagit slut blev det lite mindre folk på gatorna. Jag såg flera fina butiker men vågade knappt gå in i någon eftersom priserna verkade vara något över min budget :p

P5071501

Mitt i allt folkvimlet från marknaden stod förresten den här mannen och skyltade. Det gjorde mig så glad så glad  i hjärtat. Jag önskar bara att jag verkligen hade gjort det jag tänkte; rört lite lätt vid hans arm och sagt “I do, I care”.

P5071499

Fler karamellhus, här av det lite maffigare slaget!

P5071494P5071481

När vi kände oss färdiga med Notting Hill promenerade vi till Hyde Park och Kensington Garden. Jag vilade fötterna under ett stort träd.

P5071511

Kensingtons Garden var fint. I mitten av dammen som syns på bilden låg ett litet fågelbo och flöt. En fågel satt i boet och byggde frenetiskt med hjälp av diverse kvistar som en annan fågel lika frenetiskt letade rätt på och simmade till boet med. Det är visst bråda dagar att vara en fågel, även om man bor kungligt snyggt mitt i en anlagd trädgård.

P5071516P5071531

Vi strövade vidare bort från Kensington Park. Jag såg den här söta fontänen som tyvärr inte var igång.

P5071541

Hyde Park var stort. Mycket större än jag föreställt mig. Om man inte hade hört bilar från vägarna runtomkring kunde man lika gärna ha trott att man befann sig ute på landet. På ett ställe mitt i gräset låg en man bara rätt och upp ner med magen i vädret. Det är ändå rätt fantastiskt tycker jag, att man kan befinna sig i en storstad som London och ändå kunna hitta en plats där man kan ligga på rygg i gräset alldeles för sig själv.

P5071535

Den välkända Peter Pan-statyn var vi förstås tvungna att inspektera. Den var fin, fast jag föreställer mig Peter Pan äldre.

P5071552

Efter Hyde Park traskade vi iväg till Harrod’s, men där inne vågade jag inte fota. Handlade gjorde jag inte heller, men jag säger som om så mycket annat i London; det var kul att se. Men allvarligt talat, det är inte mycket som kan slå den fantastiska grönskan i London. Någon som vet vad denna otroligt vackra blå växt heter?

P5071454

Mina fötter till trots gick vi faktiskt hela vägen tillbaka till hotellet även denna dag. Jag ringde till mamma från en av de röda fina telefonkioskerna. Först slog jag fel nummer och kom till någon slags telefonist så många sekunder hann jag inte prata med mamma innan pengarna tog slut.

P5071566

Den här kvällen åt vi på en fantastisk restaurang som hette  About Thyme.

P5081806

Efter en lång dag och en god middag var det skönt att komma tillbaka till hotellrummet. Natt-London var fint utanför och än en gång gladdes vi åt att ha fått ett rum med balkong.

Translation ~ London, day 2 – Portabello market in Notting Hill, Kensington Garden, Hyde Park, Harrod’s, a phone call to my mother and a wonderful restaurant called “About Thyme”.

7 kommentarer:

  1. oooh jag hade nog inte kunnat låta bli en bälgkamera.

    vad är det i en red velvet cake eg? det har jag undrat över :p

    SvaraRadera
  2. Men hjääääälp så mysigt! Jag står inte ut! Älskar alla de karamellfärgade husen och klätterväxterna och marknaderna och formuleringen "Det är visst bråda dagar att vara en fågel, även om man bor kungligt snyggt mitt i en anlagd trädgård".

    SvaraRadera
  3. Åh! Det blev alldeles för många red velvet cupcakes från hummingbird bakery när jag bodde i Notting hill vill jag lova! :) Fina bilder!

    SvaraRadera
  4. greta: Nej dom är fina, ingen aning om vad de kostade dock, det var för mkt trängsel för att jag skulle orka gå fram. Mig veterligen brukar det vara lite choklad i en red velvet, och sen vanlig cream cheese-frosting. Vanlig cream cheese-frosting var det på den här, men jag kände ingen chokladsmak. Det kanske inte alltid är det.. :S

    Sofia i London: Ja där var mysigt, men är det nånsin mindre folk där? Skulle vara kul att gå där och inte behöva trängas så förfärligt :p

    aliciasivert: Tack! Du får helt enkelt bege dig dit själv snart :)

    Emelie: Kan tro det, jag hade gärna gått in i själva butiken men det blev liksom inte av för vi var så trötta då och det stod en kille och sålde cupcakes utanför. Tycker att hela butiken såg så söt ut även om cupcaken jag åt var lite väl söt för min smak :p

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig känsla du har i dina bilder, jättefint!

    SvaraRadera