Sidor

måndag 16 maj 2011

London, dag 3

På söndagen styrde vi kosan mot de typiska sevärdheterna igen. Många maffiga byggnader fanns det att titta på…

P5081598

Den stora fontänen framför National Gallery var fin tycker jag. Jag gillar ju som bekant fontäner… 

P5081590P5081578

Eftersom att vi ville utforska London på andra sidan London Bridge gick över bron precis vid Big Ben. Sen följde vi strandpromenaden längs Themsen enda bort till London Bridge. Tyvärr låg där många moderna, nybyggda hus och mycket asfalt. En del roligt fanns det i alla fall att titta på. På ett ställe fanns boklådor med gamla böcker, kartor och andra tryck och nere på stranden var några i färd med att bygga fina sandfigurer.

P5081631

Utsikten mot London Eye var inte heller tokig!

P5081611

Det var som sagt rätt mycket nybygge på den här sidan av Themsen men det fanns förstås en del gammalt och fint också. Det här lilla tegelhuset såg så fridfullt och sagolikt ut trots att det låg inklämt mellan en massa höghus. På gräset i trädgården strosade några duvor omkring och om man inte tittade på de omkringliggande husen kunde man nästan tro att man befann sig i en sagovärld ^^ Det stod på en skylt utanför huset att det var något slags välgörenhetsställe men jag förstod inte närmare vad, det skulle jag bra gärna vilja veta…

P5081644

Sen var det ju så också med London att hus som egentligen inte är så märkvärdiga såg så väldigt fina ut bara för att dörrarna var färgglatt målade och växtligheten runtomkring var så frodig.

P5081648

Det här caféet som vi gick förbi var egentligen inget märkvärdigt, bara det att de hade väldigt fina (om än söndriga) utemöbler.

P5081661

Tower of London såg verkligen ut som ett sagoslott, otroligt fint!

P5081677

Så kom vi äntligen fram till Tower Bridge. Vilken vacker bro det är ändå!

P5081667P5081682

Väl på andra sidan inspekterade vi Tower of London på lite närmre håll. Det såg verkligen ut som ett sagoslott då med! Nästan så att man kunde tro att det var kulisser… :p Mina fötter var trötta igen så vi vilade lite på en bänk. Jag hade förresten mina Erikshjälpen-fyndade örhängen och kände mig fasligt fin ^^

P5081688

In på Towern gick vi dock inte, det kostade 20 pund per biljett och skulle stänga om bara några timmar. Istället begav vi oss upp mot Brick Lane eller “Bangla town” kallat. Jag hade läst om en matmarknad (jag med mina marknader) som verkade spännande. Väl där förändrades husen dock drastiskt till det sämre och allting såg riktigt ruffigt ut. Vi kom faktiskt aldrig så långt som till själva marknaden innan vi vände med orden “andra kulturer är roligt och sådär, men varför måste här vara så smutsigt och fult?”. Någon som varit där en längre stund än vi som kan säga något om sina erfarenheter av stadsdelen? 

Hursomhelst tog vi bussen till Regents park istället. Det var andra bullar det! Vackrare park har jag nog inte varit i. I drottningens rosenträdgård var mycket fortfarande bara på knoppstadiet, men en del rosor blommade redan.

P5081710P5081712

Förresten fanns det ekorrar i varenda park vi besökte i London. Hur söta som helst och ganska tama också.

P5081705

Efter alla rosor kom vi till en än vackrare parkbit. En liten sjö kantat av blå och gula irisar och träd som doppade sina grenar i vattnet. Underbart!

P5081726

Där fanns en liten ö man kunde gå ut på och från den hade man utsikt över ett litet vattenfall och en bro som kunde vara hämtat ur en Monet-målning.

P5081736

Många fina platser i olika parker såg vi i London, men om jag måste välja skulle jag helt klart bo här om jag var en vattenfågel ^^ Många fåglar tycktes hålla med mig om det, för här fanns en hel del änder. De tycktes uppskatta vattenfallet, för rätt som det var kom det en hel drös simmande utför. Den här lilla anden nedanför satte sig mitt i det minsta vattenfallet och bökade med nåt enda tills den trillade ner :p Och ja, jag är barnsligt road av att titta på sånt :D

P5081733

Om man ville kunde man följa en liten gång som ledde upp till den kulle som vattenfallet rusade ner från. Det ville vi förstås. Högst däruppe fanns en liten stenlagd yta med en bänk. På bänken satt en farbror och läste med hatten vid sidan av sig. Han var så gullig att K fick lov och smygfota honom åt mig ^^

P5081745-2

Utsikten uppifrån var också fin. Bortsett från en läskbruk som någon slängt i vattenfallet. Grrr vad arg jag blir på sånt! Som tur var gick det att fota i en vinkel så att inte läskburken syntes :p

P5081751-2

När vi gått från kullen var det dags att fika. Det fanns ett mysigt litet café inne i parken så där slog vi oss ner. K drack en öl och jag åt chocolate fudge cake som tyvärr visade sig vara värsta shake and bake-kakan. Nåväl, det var i alla fall skönt att sitta en stund och hämta krafter för mer ros-tittande!

P5081753

En vacker fontän fanns också i parken. Om ni inte förstått det redan så samlar jag på bilder av vackra fontäner.

P5081759

Sen gick vi tillbaka samma väg som vi kommit, förbi änderna och det vackra vattenfallet, ut ur parken, hemåt. Kvälls-London var guldgult av den nedgående solen och mycket vackert.

P5081794P5081792

Kvällsmat dag tre i London avnjöts på en pub som liksom alla de andra middagsrestaurangerna vi valt låg väldigt nära vårt hotell. K åt fish & chips och jag åt halloumi & chips ^^ Roligast med den här puben var förresten en tavla en gubbe som gör en väldigt konstig och ogillande grimas – förhoppningsvis inte av pubmaten? :p

Translation ~ London, day three. Walk along the Thames, London Bridge, Tower of London, Regents park and dinner at classic pub.

11 kommentarer:

  1. Fina bilder!

    Tordyveln flyger i skymningen är också min favoritbok av Gripe! :)

    SvaraRadera
  2. Men LisaMarie, det där är ju TOWER bridge, inte London bridge ;) Jag älskar de här inläggen förresten. Försökte kommentera på det första men jag såg nu att min kommentar inte kommit fram, weird. Iaf skrev jag att jag nästan började gråta av "hemlängtan" när jag såg alla dina vackra bilder och undrade/undrar fortfarande vad det är för effekt du använder på dina bilder?

    SvaraRadera
  3. karin: tack!

    Emma: tack!

    matilda: tack så mycket!

    Anli: Haha ja där ser man hur lite jag vet :p Kristian säger nu att det inte finns nån bro som heter London Bridge, och det gör det väl inte då. Jag tänker bara på sången "London bridge is falling down, falling down", men det är kanske bara som man kallar den i sången? Nåja, jag ska ändra det :p Jag såg din kommentar på första inlägget men blogger krånglade sen så det inlägget och alla kommenterar försvann och jag fick posta om det. Jag redigerar iaf bilderna i lightroom och sen använder jag effekten "Melissa" som finns under Pixlr express här: http://pixlr.com/

    SvaraRadera
  4. Men guuud. Fotot på den söta gubben som sitter och läser på en bänk! Dör! Så himla rar liten gubbe ju (eller ja, det kanske han inte alls det är, vem vet).

    SvaraRadera
  5. Vad fint!
    Hur gör du så dina bilder blir sådär avklippta i hörnen?
    :)

    SvaraRadera
  6. elzplz: Eller hur!! :D

    Emelie: Tack! Jag skriver alla mina blogginlägg och lägger upp bilderna i windows live writer (ett gratisprogram man kan ladda hem, googla bara så hittar du det). Där kan man välja formatet på bilderna :)

    SvaraRadera
  7. åh, vilka härliga bilder! nu blev jag jättesugen på en london-tripp! :)

    SvaraRadera
  8. Vad underbart ni verkar ha haft det och superfina bilder! Så inspirerande =)

    SvaraRadera
  9. Kajsa: Tack tack! :)

    charlene: Ja det var riktigt härligt! Tack så mycket! :)

    SvaraRadera