Sidor

tisdag 17 maj 2011

London, dag 4

Sista dagen i London tillbringade vi på Natural History Museum. Vi hade egentligen tänkt gå på National Gallery också men det visade sig bli alldeles för stressigt.

P5091899

Natural History Museum visade sig till min stora lycka vara lika imponerande innuti som utanpå.

P5091821

I själva entrérummet fanns nästan de mest spännande sakerna; fler skelett av uråldriga, utdöda djur!

P5091820P5091819

En trappa upp fanns ett rum helt ägnat åt olika stenar och mineraler. Hela tiden hade jag känslan av att gå omkring i en film, gamla muséer är verkligen fantastiska!

P5091830P5091826P5091828

K visade mig hur en diamantmolekyl är uppbyggd och förklarar varför den är så hård :) Jag måste säga att jag föredrar att titta på riktiga diamanter :p

Längst in i “stenrummet” fanns ett rum fyllt av glittrande skatter. Det var lätt att bli bländad därinne och jag förstår verkligen varför rummet var tvunget att ha helt andra säkerhetsanordningar än det stora stenrummet! I en av montrarna låg det här halsbandet. Jag måste erkänna att jag inte visste att såna här stenar fanns, jag tycker nästan att de ser plastiga ut bara för de har ett så ovanligt, overkligt vackert utseende.

P5091834

I ett annat rum fanns massor av valar, både modeller och riktiga skelett. Det är otroligt hur stora de djuren faktiskt är!

P5091854P5091856

I ytterligare ett rum fanns mängder av olika snäckor och andra havslevande djur. Det tyckte jag var himla roligt att titta på! Kolla in jättemusslan i montern, visst ser den ut som hämtad från Lilla sjöjungfrun?

P5091865

Muséet hade även många nybyggda delar som handlade om framtiden, om människans utveckling etc. Det fanns också ett rum med en simulerad jordbävning, men den var ärligt talat rätt lam :p

När vi hade tittat på det mesta i muséet var vi hungriga och satte oss därför i muséets egen restaurang. Jag hade väntat mig skräpmat klar på minuten (ungefär som på Ikea) men det var faktiskt en bra restaurang med riktigt god mat. Jag åt en vegoburgare med en god bönbiff som kändes “hemlagad”, inte alls som de halvfabrikat man brukar få i vegoburgare i Sverige. Efter maten gick vi och tittade på fjärilar som fanns i ett temporärt uppfört fjärilshus utanför muséet. P5091892P5091896

Fjärilshuset var dock ganska litet och dessutom supervarmt så vi återvände snart till det ordinarie muséet igen. Deras butik var rätt rolig att titta runt i. Massor av fina böcker fanns…

P5091879

… Och söta fröpåsar :)

P5091877

Trots att vi ganska nyligen ätit kände vi att en fika var på plats. Caféet var väldigt fint och låg i anslutning till stora entréhallen.

P5091900

De här juicerna/smoothisarna såg jag på flera caféer i London och jag var bara tvungen att fota dem eftersom jag tycker att de var så söta. Tyvärr köpte jag bara en med vanlig apelsinjuice och inte någon med de roligare smakerna.  Någon annan som smakat en sån här? Jag är grymt nyfiken på den med banan, kokos och ananas.

P5091905

Efter fikat kände vi oss som två punkterade bildäck båda två. Fyra dagar i London med konstant promenerande hade satt sina spår. Vi vilade en stund i caféet och sen tog vi tunnelbanan tillbaka till Victoria Station. Vi åkte faktiskt bara tunnelbana den här dagen, delvis på grund av det fina vädret, delvis på grund av min klaustrofobiska läggning. Just den här tunnelbanan gick tack och lov så högt upp i marken att det inte kändes särskilt annorlunda mot för att åka tåg.

P5091912

Snipp, snapp, snut så var London-sagan slut! Nästan i alla fall. Det kommer väl bilder på de få saker jag shoppade om några dagar ;)

Translation ~ We spent the last day in London at Natural History Museum. It was a wonderful Museum :)

7 kommentarer:

  1. Härliga bilder vi fått se från er Londonresa.Nu behöver vi inte åka dit. Nu vet vi i detalj hur det ser ut..... Kramar från Getinge (världsmetropolen utanför Halmstad, Halland, Sverige

    SvaraRadera
  2. London, åh bästa London. Lyckos dig.

    SvaraRadera
  3. åh så fint! måste dit någon dag!

    SvaraRadera
  4. Herregud vad jag blev sugen på morotskaka.

    SvaraRadera
  5. Tack för ett fint inlägg! Riktigt sugen blir jag på att åka till London och besöka detta museum! :)

    SvaraRadera
  6. ojojoj naturhistoriska måste jag tydligen definitivt besöka om jag åker till london ngn gång. jättefina stenar, men jag skulle också tänka att det var plast.

    låter som att ni hann med mkt på kort tid.

    SvaraRadera
  7. Helene: Haha! Kramar :)

    Li: :)

    Lisa: Ja gör ett besök där! Det är ju gratis och allt :)

    elzplz: Ja det är gott ^^

    A: Kul att kunna inspirera! :)

    greta: Ja det var riktigt fint. Vi var rätt effektiva faktiskt och gick upp vid 8 varje dag så vi hann en del :)

    SvaraRadera