Sidor

lördag 11 juni 2011

födelsedagen

Igår firade i alltså min och min storasysters födelsedag. Det strålande varma vädret tillät dukning utomhus i mamma och pappas underbara trädgård.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tillräckligt många likadana bord och stolar för utomhusbrukning äger inte mina föräldrar, men det gör mig ingenting för jag älskar udda dukningar!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Irisarna vid pappas fontäner hade slagit ut och allting glittrade av grönt och guld och blått. Jag matchade med grönguldiga naglar…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

… Och akvarellklänningen jag fick i födelsedagspresent av mammi och pappi förra året.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På en vacker gammal solstol i trä pyntade vi med vildblommor i en plåthink som pappa hittat på skroten :p

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det här paketet fick min fina storasyster av mig. Guldolja från The Body Shop med en ljuvligt somrig doft. Jag fick också massor av fina presenter men dem visar jag en annan gång.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag och mamma stod i köket mest hela förmiddagen och bakade pajer och tårtor till kalaset. Sallad serverade vi också i massor, bland annat en gjord på ruccola, kokta rödbetor, chevre, valnötter och honung.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag försöker undvika att köpa ägg i vanlig mataffär på grund av djuretiska skäl. Mamma och pappa har dock turen att få köpa ägg från en liten liten gård där vi vet att hönorna har det bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När jag har tillgång till såna ägg passar jag på att baka sånt som inte går att baka utan ägg. Mammas marängtårta till exempel. Med fyllning av grädde, färska hallon eller jordgubbar och citronkräm är den nog min bästa sommartårta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag och mamma bakade tre stycken tårtor som jag sen pyntade med färska bär och blommor. De gjorde sig himla bra ute på buffébordet, tyvärr stod de bara där under fotograferingen för när det väl var dags för tårta var det för kallt för att äta ute.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Och det var den festen det. I alla fall i bildform. Den fortsatte förstås inomhus ett bra tag, men då fick kameran vila.

Translation ~ Pics from the birthday party yesterday! :)

6 kommentarer:

  1. Oj har ju helt glömt att gratta dig! Grattis! O har du provat guldoljan?

    SvaraRadera
  2. åh underbara bilder och vad mysigt det ser ut!

    SvaraRadera
  3. greta: tack tack! Nej jag har inte provat den annat än på handen i affären. Den doftar som polynesian spa-serien och såg fin ut på :)

    lisa: Tack snälla!

    SvaraRadera
  4. Gud vad mycket gott! Chevrésalladen liksom! (himla fin blogg, följer från och med Nu!)

    SvaraRadera
  5. Ska ha födelsedagsfest om en vecka och skulle gärna vilja göra din mammas marängtårta med jordgubbar och citronkräm. Ser såå god ut! Mejla mig gärna receptet på sezzzan@hotmail.com. Tack så mycket på förhand!

    SvaraRadera
  6. L: Tack, vad roligt! :D

    Anonym: Har mejlat dig! :)

    SvaraRadera