Sidor

tisdag 28 juni 2011

lupiner

Lupiner är underskattade blommor, i alla fall av mig. Så fort sommaren är över liksom glömmer jag att de finns. Själva glömmandet har i och för sig sina fördelar, för det betyder att jag får en väldigt glad överraskning varje år.

Varenda sommar när vägrenarna slår ut i blom och lupinerna står där och lyser i alla tänkbara nyanser av rosa, lila och vitt så häpnar jag. Tänk att en så underbar blomma kan leva längs kanterna på en motorväg! Tänk att där finns så många så att man kan plocka hela famnen full och ta hem utan att det ens märks! Tänk.

Och doften sen. Inte söt eller romantisk eller ljuv som hos så många andra blommor utan opretentiös och nästan lite kärv men alldeles alldeles underbar om man bara ger sig tid att lära känna den. Ungefär så känner jag inför svensk sommar också.

P6202546

Translation ~ Lovley lupins! They have an unpretentious, harsh scent that is absolutely lovley if you learn to know it – just like the swedish summer :)

5 kommentarer:

  1. de är så himla fina tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Vacker bild!
    Lupiner är verkligen fina blommor. Ser så väldigt exotiska och djungliska ut. Nu blev jag rackarns sugen på att försöka måla av ett knippe sådana.

    SvaraRadera
  3. lisa: Ja visst är de :)

    aliciasivert: Tack! Jag tror det skulle bli en fin målning :)

    SvaraRadera
  4. Och så fint skrivet om svensk sommar, för så är den. Och nog blommar den över allt för fort. Tur vi får glädjas medan vi kan!

    SvaraRadera
  5. Håller med! Har i år för första gången sett mörkrosa lupiner långt uppe i norra Sverige. Innan har jag bara sett lila, lila/blå och ljusrosa. De mörka var så väldigt snygga.

    SvaraRadera