Sidor

onsdag 13 juli 2011

årets sommarläsning

Såhär ser min sommarbokstrave ut i år:

P7133084

Skuggorna i spegeln av Inger Edelfeldt – Svensk tonårs-fantasy-vampyrroman.Det här måste nog vara den enda bok jag har läst en gång tidigare men totalt glömt bort. Inte ens på biblioteket mindes jag den utan det var först när jag tagit mig igenom första kapitlet som några svaga minnen av berättelsens handling kom tillbaka. Huruvida detta är ett bra eller dåligt tecken kan man ju diskutera, men utläst är den i alla fall, för andra gången. Om själva innehållet i boken ska jag nöja mig med att säga att Skuggorna i spegeln har en egenskap som både är dess styrka och dess svaghet; det känns som att den är skriven av en tonåring.

Harry Potter and the Order of the Phoenix av J.K. Rowling – Som den HP-fantast jag är har jag förstås redan läst den här tidigare, dock endast en gång och då på svenska. När jag fick syn på den här så gott som splitter nya boken för endast 2 kronor på loppis kunde jag inte låta bli att slå till. De böcker jag tycker om återvänder jag gärna till om och om igen, ofta parallellt med läsning av nya böcker.

Igelkottens elegans av Muriel Barbery – Det känns som att alla som gillar samma saker som jag läser den här boken just nu, och den var inte helt lätt få tag på på bibblan. Nu har jag den i alla fall i min ägo för några veckor och har hittills läst ungefär 4 kapitel. Det bådar gott.

Kafka på stranden av Haruki Murakami – Ännu en författare “i ropet” just nu. Jag hade hört att Haruki inte skriver som någon annan, att hans värld är originell och fantasifull. Det stämmer nog gott och väl, men hans fantasivärld föll mig inte riktigt i smaken. En eloge till honom dock för hans modiga och annorlunda berättelse som trots min kvarhängande tveksamhet grep tag och fick mig att sträckläsa boken på bara någon vecka.

Det broderade hjärtat av Carole Martinez – Inhandlades idag på Ica Maxi. Bredvid alla däckare med blodstänkta omslagsbilder var den här boken med sin romantiska titel och utsida ett ganska självklart val. Mest var det dock den här baksidetexten som fångade mig: “Mitt namn är Frasquita Carasco. Min själ är en nål. De sidor du kastade ut i öknen finns här samlade på nytt, bundna i en bok som du kan slå igen för all evighet om min historia. Soledad, min flicka, känn denna vind mot ditt ansikte. Det är min kyss. Den jag aldrig gav dig.

Translation ~ Summer reading this year: “Skuggorna i spegeln”, by the swedish writer Inger Edelfeldt. My all time favorite; Harry Potter, this time in the fifth book, “the Order of the Phoenix”. “The elegance of the hedgehog” by Muriel Barbery – reading it right now. “Kafka on the shore” by Haruki Murakami – not my style, but yet admirable in some ways. “Det broderade hjärtat” by Carole Martinez – I picked it based on the romantic cover.

7 kommentarer:

  1. Åh, älskade sommarläsning! Önskar jag inte jobbade asmycket... Håller själv på med Murakamis "The Elephant Vanishes" - mysig!

    Vill läsa Igelkottens elegans.

    SvaraRadera
  2. åh, bra bokhög det där, har dock bara läst tre av dessa, men andra verkar också bra, och ser bra ut, hehe :)

    SvaraRadera
  3. elzplz: Ja visst är det underbart att läsa på sommaren!

    Linnea: Vilka har du läst?

    SvaraRadera
  4. igelkottens elegans har jag hört gott om, så den måste jag också ta och titta upp! 2 kronor är ju helt galet. helt galet fint.

    SvaraRadera
  5. Åh, den här listan såg ju finfin ut, den ska jag spara i min boklista!

    Eller ja, Harry behövs väl inte läggas till i en lista - han står alltid på listan!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med om Kafka på stranden. Nog för att jag gillar magi i böcker, men för min smak har den varit svår att ta sig genom. Språkmässigt är han ett geni dock. Norwegian wood tyckte jag däremot bättre om. ^^

    SvaraRadera
  7. lovisa: Igelkotten är verkligen jättebra :)

    Jessica: Ja gör det. Håller med om Harry, han är alltid med ;)

    skogskojan: Norwegian woods vill jag läsa! Och se.

    SvaraRadera