Sidor

måndag 11 juli 2011

söndagsutflykt till havet, Hallandsåsen, galleri Arnstedt och Marie Capaldi

I söndags lånade jag och Kristian finbilen av Kristians mamma och tog en söndagsutflykt söderut, mot den böljande Hallandsåsen och  Galleri Arnstedt i Östra Karup, strax utanför Båstad. Galleriet i sig som bestod av flera gamla småhus och en lummig, stor trädgård var bara det värt en mycket trevlig plats att stanna till på.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Orsaken till vårt stopp på galleriet var dock en utställning av konstnärinnan  Marie Capaldi som jag av en slump fått syn på i tidningen. Utställningen heter Möte med Monet och speglar Marie Capaldis imaginära möte med Claude Monet i hans i trädgård. Jag som har beundrat Monets verk sen jag var liten föll naturligtvis pladask för dessa underbara oljemålningar och hade jag haft möjlighet hade jag tagit med en hel hög av dem hem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter tyst betraktande och beundrande av Marie Capaldis tavlor gick jag en sväng i galleriets trädgård. Där rann en vacker liten bäck förbi en mossig gammal stenmur och en murgrönebeväxt stentrappa. Vackert och förtrollande.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sen satte vi oss i bilen igen och körde upp för Hallandsåsen och vidare söderut. Vi hade egentligen tänkt åka till ett ställe strax utanför Ängelholm där vi varit förut, men av olika anledningar slutade det istället med att vi körde omkring på småvägar och beundrade utsikten. På ett ställe körde vi tills vägen slutade, då var vi nere vid en fin strand.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På stranden åt vi vår medhavda matsäck. Aldrig smakar väl ostmacka med gurka så gott som vid havet! Den hemmagjorda flädersaften med myntablad i var inte helt fel den heller.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter matrasten på stranden åkte vi vidare på småvägar ett tag. Jag fotade lite genom bilfönstret, men det gick ärligt talat inget vidare :p Såhär såg det i alla fall ut en bit på hemvägen, jag kan inte riktigt se mig mätt på Hallandsåsens böljande landskap.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Sunday trip to Hallandsåsen and gallery Arnstedt where we saw  wonderful exhibition called “Möte med Monet” by Marie Capaldi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar