Sidor

onsdag 24 augusti 2011

Kokostårta och Reptilrummet

Idag har jag bakat kokostårta. Det har jag velat göra typ hur länge som helst, eller i alla fall sedan jag läste Lemony Snickets Reptilrummet för där bjuds huvudpersonerna på just kokosgräddtårta. Självklart serverade jag den på min nyfyndade, reptilgröna asietter från Gefle porslin ^^

P8244508P8244497

Reptilrummet ingår i den tretton böcker långa serien om syskonen Baudelair och är perfekt höstläsning ^^ Alla böcker i serien är bra men Reptilrummet är nog min favorit, tillsammans med bok nummer tre som heter Den sorgsna sjön.

P8244463P8244464P8244504

Translation ~ Today I baked a coconut cake. I’v wanted to make one ever since I read “The reptile room” by Lemony Snickets where the main characters eats coconut cake. That book is by the way perfect fall reading :)

3 kommentarer:

  1. Tårtan ser helt fantastisk ut! Vad använde du för recept?

    SvaraRadera
  2. Eller hur, det var precis sådana där "Pippiplommon" som Pippi sitter och äter på i en av Pippifilmerna haha, sjukt goda!

    Har alltid velat läsa den där serien, undrar var man kan få tag på den...? Och tårtan såg ju underbar ut, var den det? :D

    SvaraRadera
  3. L.: Jag använde ett hopkok av olika recept, själva tårtbottnarna bakade jag efter Leilas recept på tårta med lemoncurd (finns på recept.nu), kokoskrämsreceptet har jag skrivit av från någon bakbok någon gång och sen hade jag i lite körsbärssylt som fyllning också. På toppen är det bara vanlig grädde och så kokosflingor förstås! :)

    Emelie: Serien är jättebra! Den har funnits att köpa i vanliga bokaffärer, men verkar inte riktigt finnas nu längre. Som tur är finns alla böcker på bibblan :) Tårtan var mycket omtyckt av alla utom mig, jag tyckte personligen att den blev alldeles för söt :p

    SvaraRadera