Sidor

måndag 1 augusti 2011

Köpenhamn

Igår lördags gjorde jag, älsklingen och våra mammor en dagsutflykt till Köpenhamn. Varken jag eller mamma hade varit där förut så det var verkligen väldigt trevligt och spännande.

Vi började med att äta lunch på en mysig (men dyr) uteservering vid det här torget. Jag åt ett vegetariskt “smörrebröd” med kokt potatis, rödlök, rostad lök, sallad och majonnäs. Det var inte gott och absolut inte värt pengarna :p Fin utsikt hade vi i alla fall mot ett hus fullt av duvor ^^

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter lunchen gjorde vi som de tvättäkta turister vi var; vandrade Ströget fram bland alla andra turister. Jag tog som vanligt kort på grönsaker och frukt i marknadsstånden…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det här “gående” torgståndet med bär tycker jag var en rolig uppfinning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Likaså gillade jag den här vagnen där man kunde köpa allehanda nötter och torkad frukt. Festligt värre!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Köpenhamn bjöd också på mycket vacker arkitektur, den kupolformade byggnaden nedan skulle jag gärna titta närmre på en annan gång.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter ett tag kom vi till en ganska stor loppmarknad ute på ett torg. Där var det dyrt, och jag kände överhuvudtaget ingen större lust att handla, men titta är ju kul.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så värst många affärer gick vi inte in i på Ströget, det var så otroligt mycket folk och ingen affär utom H&M verkade vilja kännas vid luftkonditionering! En av de få affärer vi faktiskt gick in i var Taschens bokhandel, den var fin!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

När vi var färdiga med Ströget var det dags att inspektera Nyhamn. Där var det fint! Båtar, restauranger, söta duvor och massor av färgglada hus – jag fick Amsterdamvibbar direkt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter en välbehövd fikapaus på ett dyrt (och inte heller särskilt prisvärt) café gick vi vidare ner till den större båthamnen. På vägen dit låg det här fina huset.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I själva hamnen låg också riktig pärla som man fick gå ombord och titta på om man ville, och det ville jag förstås.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter båttittandet vände vi och gick så sakteligen tillbaka mot bilen. På vägen fick vi syn på den här “fattigbössan” inbyggd i en kyrkovägg. En sån hade ingen av oss sett förut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En annan fin sak var den här fasadutsmyckningen. Rena julafton för mig som är tokig i motiv från grekisk mytologi!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag fotade skulpturer och fontäner också, den här fontänen med pelikaner som mamma upptäckte blev min favorit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sist av allt tittade vi på den vackra centralstationen och tivolit. På tivolit ville jag hemskt gärna gå in, men det var tyvärr för sent för att vi skulle orka. Det får bli en annan gång :) Några bilder på utsidan och entrén (med det tjusiga vakterna i tivoliuniform"!) blev det i alla fall.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Och det var den dagen i Köpenhamn! Samlat första intryck av grannlandets huvudstad? En charmig och mysig stad med kontinental känsla och mycket fin arkitektur som ibland gav intryck av att hela staden var ett gammalt, något eftersatt tivoli ;)

Translation ~ The past sunday me, Kristian and our mothers visited Copenhagen. It was my first time there and my impression of the city this far is that it’s a charming city that brings a very continental feeling. I’ll be back some day to see more and to visit the amusement park :)

3 kommentarer:

  1. Åååh, Taschen är ju så himla underbara! Och Köpenhamn har jag varit i men aldrig riktigt _varit_ i - vill dit!

    Fin stad ju!
    Och visst var tallrikarna helt magiska? Vill ha dem - överallt!
    Och vi sov ju som sagt inte i indiantälten, utan i ett vanligt ocoolt. Tyskarna har dock helt ABSURDA GIGANTISKA svarta tält som jag inte ens förstår hur de fungerar. Måste dessutom vara vrålvarma.

    SvaraRadera
  2. så mysigt! jag har bara varit där en enda gång och det var bara över dagen så nu blev jag väldigt sugen på att åka dit igen!

    SvaraRadera