Sidor

måndag 8 augusti 2011

strandutflykt

Igår kväll efter middagen satte jag och K oss på cyklarna och trampade iväg till havet. Vi cyklade till det ställe där sanddynorna står som högst mot himlen och bildar små gömda dalar. Jag tror aldrig jag kan bli trött på att vandra de små stigarna av gulvit sand som slingrar sig fram i det silvergröna gräset.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi bredde ut våra filtar i en av dalarna, och jag gick några varv för att njuta av allt det vackra. De här små blommorna t.ex, de växer lysande blå i sanden, som en glimt av havet mitt i allt det gulvita.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På ett annat ställe låg de här torra grenarna ihopsamlade, och jag fantiserade om att tända en riktig lägereld och om att tillbringa natten på stranden med bara ett vindskydd och mjuka täcken som bädd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Någon lägereld blev det inte, men lite proviant hade vi med oss; jordgubbar, hemodlade tomater från K:s mamma, oliver och gudomligt god fetaost från marknaden i hamnen och turkisk konfekt från ytterligare ett marknadsstånd. Till det drack vi vatten kryddat med myntablad, något godare finns nog inte att hälla i strupen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter maten gick jag ner till stranden. Havet var i uppror och vågorna skummade vita. Jag kunde inte motstå utan simmade en lång stund i det salta, gröna vattnet med havstången som sällskap. När jag steg upp igen kände jag mig som en nyfödd Venus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De starka vindarna och vågorna är härliga i havet, men på land blir det snabbt kallt och jag var glad att jag hade med min bästa fårtröja med mig. Den värmer gott.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så åt jag lite mer ost, oliver och konfekt och tog fram min bok, “enligt Maria Magdalena” av Marianne Fredriksson. Den var otroligt bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sen gjorde kvällens svalka sig påmind och vi trampade hemåt igen för att sova i en riktig säng. Men kanske en gång vi tänder en lägereld och sover under bar himmel… ^^

Translation ~ Yesterday on the beach; swimming in the wild sea, reading and eating olives, tomatoes, cheese and turkish delight. Lovley!

10 kommentarer:

  1. ås så fint det såg ut! hoppas du har en bra sommar.

    SvaraRadera
  2. Vilka ljuvliga bilder! Det ser alldeles fantastiskt mysigt ut.

    SvaraRadera
  3. Håller med alla föregående talare, ser helt magiskt ut!

    SvaraRadera
  4. Sv: Ja, det är riktigt roligt! Jobbar på Erikshjälpens Second hand i Jönköping. :) Du är välkommen när du har vägarna förbi!

    SvaraRadera