Sidor

onsdag 28 september 2011

röda sammetscupcakes

Idag ska jag baka min egen variant av röda sammetcupcakes. Jag bakade dem för första gången förra hösten och då blev resultatet det här:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skala och finriv några råa rödbetor så att det blir ungefär 4 dl. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda sedan 2 msk sojagrädde, 2 msk vatten och 2 tsk äggersättning i en skål och vispa ihop det lätt. Rör ner 3 dl ljust muscovadosocker. Vänd sedan ner de rivna rödbetorna och 1 dl rapsolja. Blanda sedan ihop 4 dl vetemjöl, 3 tsk bakpulver, 1/2 msk kardemumma och 5 gram kanel och rör ner det i smeten. Fyll sedan cirka 12 medelstora muffinsformar till två tredjedelar och grädda i mitten av ugnen i cirka 12-15 minuter.

Medan muffinsen svalnar, gör frostingen genom att smälta 100 g vit choklad i ett vattenbad, låta den svalna något och sedan blanda den med 100 g cream cheese, rivet skal av 1 citron och citronsaft från cirka 1/2 citron.

Sen är det bara att dekorera och njuta! :)

Translation ~ Tonight I’m going to bake my own version of red velvet cucpakes. I made them for the first time last fall, and it looked like this :)

4 kommentarer:

  1. Åh, det receptet skulle jag inte tacka nej till!

    SvaraRadera
  2. inte jag heller! ser helt fantastiskt gott ut, älskar strösslet!

    SvaraRadera
  3. M: Självklart är det socker i! Tack för att du uppmärksammade mig på felskrivningen! Det är nu rättat i receptet och som nu kan se är det 3 dl ljust muscovadosocker i :)

    SvaraRadera