Sidor

tisdag 6 september 2011

Stockholm

I söndags for jag och älsklingen till huvudstaden för att turista och roa oss rent allmänt. Stockholm är vackert!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Först promenerade vi genom Gamla stan där jag nästan omedelbart fick syn på och trollbands av en chokladbutik.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag var tvungen att handla förstås. Kristian väntade utanför och tog kort på mig genom fönsterrutan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mums…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sen gick vi upp mot Söder där jag fotade gröna växtportaler, tittade på vackra hus bakom låsta portar, letade festklänning i 20-talsstil på Beyond Retro (utan framgång) och handlade mumsig vegomat på fantastiska Goodstore.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

När vi kände oss färdiga med söder promenerade vi vidare ut mot Djurgården.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På vägen såg vi många båtar…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

… Flera av dem fina husbåtar, men allra finast var husbåten Matilda det bodde en katt på ^^ Där fanns också en vit vespa i retrostil och vacker hängmatta :D

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så kom vi då till gröna Djurgården med dess vackra gamla byggnader.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Målet var Rosendals slott och trädgård…Vi gick till trädgården först, och i trädgårdscafét åt vi lunch; löksoppa och bröd :) Utomhus var alla bord upptagna, men inuti växthuset var det som tur var nästan tomt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter maten gick vi ut och satte oss på en bänk ett slag. Jag tog fram chokladen från Gamla stan och kände mig mig magisk och Harry Potter-aktig när jag åt min fina chokladgroda ^^

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När chokladen var uppäten var det dags att inspektera butiken. Där såldes keramik, saft, marmelad, bullar, rosensocker och allt möjligt annat fint. Jag köpte inget men det var roligt att titta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sen började vi så sakteligen vandra tillbaka mot stan. På tillbakavägen tog vi oss naturligtvis en närmare titt på Rosendals slott.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Slottet var fint, men jag måste nog tillstå att vaktstugan var minst lika charmig ;)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter Djurgården tog vi oss en tur till några affärer och sen åkte vi hem. Och det var den dagen i Stockholm det :)

10 kommentarer:

  1. Åh, vad hette chokladbutiken o var låg den? ^^

    SvaraRadera
  2. Gillar dina beskrivande blogginlägg om små äventyr, både bild och text :)

    SvaraRadera
  3. men så fint! älskar stockholm så himla mycket hela tiden fast jag bott där hela mitt liv. har dock precis flyttat utomlands så nu sög det till lite av saknad. fina bilder!

    SvaraRadera
  4. Alltid lika spännande att se hemstaden genom en annans ögon (eller, lins snarare) :) Ser ut som en mysig vistelse ni hade!

    SvaraRadera
  5. När man är som tröttast på den här staden är det bra att någon annan ser det fina med lite andra ögon och att man får ta del av det. Tack så mycket.

    SvaraRadera
  6. Tack alla!

    shirins: Affären hette Lisas's - te kaffe choklad. Vilken gata den låg på minns jag inte, men det var en av de där i gamla stan som är alldeles fulla av affärer :p

    SvaraRadera
  7. å vad din blogg är fin. du tar så fina bilder!

    SvaraRadera
  8. Karoline: ÅH tack! Du gör mig glad :D

    SvaraRadera