Sidor

lördag 26 november 2011

gingerbread

Så är årets pepparkaksbak avklarat. Jag säger avklarat därför att jag ärligt talat tycker att det är fruktansvärt tråkigt att baka pepparkakor. Varför gjorde jag det då? Tja, jag och älsklingen hade planerat att baka ett pepparkakshus precis som förra året, så jag ställde mig och rörde ihop dubbel sats pepparkaksdeg. Sen kom vi på att ingen av oss riktigt har tid för det där pepparkakshusbygget i år och då hade jag helt plötsligt en väldig massa pepparkaksdeg över. Ungefär hälften av degen är faktiskt fortfarande kvar, den ligger inrullad i smörpapper i frysen.

Hursomhelst, även om det är långtråkigt att baka pepparkakor så är det ju rätt kul att dekorera dem, i alla fall när det är klart :p Min inspiration i år hämtade jag från den danska tidningen Isabellas. Nu har jag fina kakor att ge bort i present och julklapp, och förstås att äta upp ^^ Bakar ni egna pepparkakor eller pepparkakshus? :)OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Finally, this years gingerbread cookies is baked and decorated. To be honest, I think it’s really boring to bake them, but to decorate them is kind of fun, at least when one gets to see the result. Me and my darling had plans to make a gingerbread house just like we did last year so I made a double batch of gingerbread paste, I still have half of it left in the freezer. Very well, now I have some sweet cookies to eat and to give away for Christmas. Do you make your own gingerbread cookies or gingerbread house? :)

5 kommentarer:

  1. Å vad härligt! Supersött

    SvaraRadera
  2. Har själv bakat pepparkakor idag med lillebror, dock hade jag inte en tanke på dekoration! Det får jag minsann göra, vad skoj :D

    SvaraRadera
  3. Här hemma bakas det både pepparkakor och pepparkakshus. Dessutom blir det nästan alltid två stora pepparkaksbak, för till skillnad från dig älskar jag det :D Om du gör med hemmagjord deg (kanske du redan gör?) så smakar det så mycket bättre!

    SvaraRadera
  4. Så tjusiga! Hur sjutton fick du till dem så jämna? När jag bakar pepparkakor ser det ut som en 3åring varit framme och härjat ^^

    SvaraRadera
  5. skogskojan: Hmm jadu :p Jag är inte alls nån mästare på pepparkakor så det undrar jag också. Jag höll iofs på och knådade och kavlade länge, så degen hann bli ordentligt mjuk och varm. Sen har jag två tips som jag läst i en pepparkakshusbok, det ena är att gnugga försiktigt med handen på degen när kakorna är utstansade, då blir ytan jämnare. Det andra är att ställa en ren plåt ovanpå de nygräddade pepparkakorna en stund. Då trycks de ned och blir jämnare och får inte lika lätt luftbubblor som ibland blir.

    SvaraRadera