Sidor

söndag 20 november 2011

julinspiration

Idag är det exakt en vecka kvar till första advent så nu tycker jag vi kör lite julinspiration i bästa Ingrid-anda! :) Här är lite fint som man kan göra inför, under och efter julhelgen ^^

Plocka fram sitt fina julporslin från gömmorna man nästan inte minns att man hade. OLYMPUS DIGITAL CAMERABaka ett pepparkakshus så fint att man nästan vill flytta in i det själv.OLYMPUS DIGITAL CAMERAArrangera blommor, mossa, glitter och värmeljus i gamla kakformar i en skål att ha på vardagsrumsbordet. OLYMPUS DIGITAL CAMERAGöra en krans av gamla kakformar, anisstjärnor och lite glitter.OLYMPUS DIGITAL CAMERAKoka handkräm och tappa upp den på fina burkar som man sen kan ge bort i julklapp. OLYMPUS DIGITAL CAMERAPlocka fram vinterjackan eller fynda ny på loppis och bli superpepp på vintern. OLYMPUS DIGITAL CAMERABesöka sina släktingar i deras julfina hus ute på landet och njuta av lugnet, sällskapet och allt det vackra. OLYMPUS DIGITAL CAMERAKöpa eller driva upp vackra hyacinter som lyser som små ädelstenar och gör en glad varje dag.OLYMPUS DIGITAL CAMERAGå uppfriskande promenader i ett vintervitt sagoland. OLYMPUS DIGITAL CAMERATitta på sagolika pepparkaksslott på Gävle länsmuseum. Baka alldeles tokOLYMPUS DIGITAL CAMERATa fram sina bästa julböcker och läsa dem. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Köpa julklappar och slå in dem. Det är faktiskt hur kul som helst. OLYMPUS DIGITAL CAMERAÄta risgrynsgröt och hembakt limpsmörgås med vegoskinka och mammas äppelmos.OLYMPUS DIGITAL CAMERABaka saffranssnurror med lime- eller apelsinfyllning. OLYMPUS DIGITAL CAMERAGå promenader vid fruset gräs på frusna sanddyner vid ett fruset hav och känna sig som om man är i typ Nordpolen ^^OLYMPUS DIGITAL CAMERAGöra ett julstilleben på sitt nattduksbord. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Är vi julinspirerade nu? :D

Translation ~ Here’s some nice things to do in december: go through your kitchen and find christmas porcelain you forgot you had, build a gingerbread house so nice you want to live in it yourself, arrange cute flowers, green moss, silver glitter and lights in big bowl, make a winter crown out of old baking tins, make your own winter wonderland balm, take your winter coat out of the closet or find a new one a flea market, visit your relatives in the countryside and enjoy the company and all the holiday-winter beauty, buy hyacinths and enjoy the beauty and the smell of them every day, take walks in a snowy, fairytale-like city, watch big gingerbread castles, read you favorite holiday books all over again, buy christmas gifts and wrap them, eat rice porridge and homemade bread with a slice of vegan christmas ham and your mothers apple sauce, bake saffron buns with lime and orange filling, take walks by a frozen sea on frozen dunes, make a christmas themed “still life” on your bedside table.

12 kommentarer:

  1. Oh ja, minst sagt inspirerad och guud så jag längtar till julen! Ska bli underbart med lite jul nu må jag säga. Har du något på lut till advent?
    Vi här hemma har planer på adventsbaka och göra det till tradition. Har även valt ut 4 filmer som blir att kika på en varje gång fram till jul. Så vintern är underbar med julemys : )

    SvaraRadera
  2. Åh så jag önskar jag kunde åka hem över jul när jag ser de här bilderna.

    SvaraRadera
  3. åh. jag som varit så himla tacksam över att vara nere i varma frankrike. nu fick jag faktiskt lite jullängtan fast jag avskyr vintern och allt som hör därtill i vanliga fall ..

    SvaraRadera
  4. Ja! Jag är superjulpeppad. Älskar att första advent är så tidigt i år. Bara 1 vecka kvar!!!! Väldigt fint inlägg med stämningsfulla bilder och bra tips!

    SvaraRadera
  5. Hamnade här bara så där. Vilka himla fina bilder!! Snart är det jul, tjoho!! :)

    SvaraRadera
  6. Åh, vilka fina tips. Jag vill göra allt det där nu.
    /Stephanie

    SvaraRadera
  7. Jag är helt sjukt peppad på julen faktiskt! Vill helst börja pynta redan nu men jag ska nog hålla mig fram till första advent!

    SvaraRadera
  8. Längtar till jul ännu mer nu! Så fint.

    SvaraRadera
  9. Å, herregud, jeg kan ikke VENTE til snøen i hvertfall! Gleder meg gleder meg gleder meg!

    SvaraRadera