Sidor

fredag 23 december 2011

juldagsbalett

God jul och god fortsättning allesammans! Jag hade en lugn och skön och bra julafton igår. Hoppas ni också hade det fint! Idag är det juldagen och en vilodag, och vad passar då bättre än att fördriva tiden med att titta på något fint och bara slappa. Såhär runt julen älskar jag att titta på balett. Ja, inte för att jag tycker sämre om det någon annan gång på året egentligen, men balett är liksom vinter och jul för mig helt enkelt ^^

Här är ett av mina favoritbalettklipp, de små svanarna i Tchaikovskys Svansjön. Någon gång skulle jag vilja vara klädd exakt sådär (kanske med andra skor :p) på nyårsafton ^^

Och så ett klipp från julbaletten framför andra, Nötknäpparen, här framförd i svensk Elsa Beskow-tappning på Kungliga Operan i Stockholm.

Och så till sist lite Beatrix Potter. Den här baletten gick alltid på tv någon gång kring jul när jag var liten ^^

Translation ~ Merry christmas everyone! I had a lovley day yesterday and I wish you the same. Today is a day for rest, and what does fit better for rest than to watch somehting beautiful? This time at the year, around christmas time, I love to watch ballet. These are some of my favorites; Swanlake, Nutcracker ( the swedish version) and Beatrix Potter :)

1 kommentar:

  1. jag är så sugen på att gå och se svansjön på riktigt!

    tack! teaterbyggnaden ligger i Kristianstad.

    SvaraRadera