Sidor

söndag 4 december 2011

en fredag i Uppsala

I fredags kom min vän Cissi och besökte mig i Uppsala. Vi började med att äta lunch på ett av mina favoritkaféer i Uppsala; Kardemumma inne på stadsbiblioteket. Där är just och härligt, på väggarna sitter fina tapeter och i hörnen står vackra gamla kakelugnar. Jag älskar kakelugnar. OLYMPUS DIGITAL CAMERAUtanför biblioteket stod det här försäljningsståndet med diverse godsaker. Det är ganska svårt att inte bli frestad av såna berg av choklad ^^ Vi köpte med oss en liten påse var hem :pOLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter lunchen gick vi runt på stan och tittade i butiker. Cissi handlade lite på såna ställen som inte finns där hon bor, men jag tittade mest på julskyltningen. Jag tycker det är himla roligt och fint och inspirerande att se hur olika affärer väljer att skylta. Såhär såg det ut i skyltfönstret till en av Uppsalas second hand-butiker. Finfint tycker jag!OLYMPUS DIGITAL CAMERAGamla fina plåtburkar fanns där också.OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag kommer inte ihåg vad just den här butiken heter, men den ligger på vägg i vägg med en Myrorna och med en lite finare antikaffär. I antikaffärens skyltfönster stod de här söta kopparna. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch just det, inne på Myrorna hittade jag den här Musse-och-Pluto-och-Piff-och-Puff-julslingan. Den kostade bara 39 kronor men jag visste inte riktigt vad jag skulle använda den till så den fick ligga kvar. OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter second hand-butikerna gick vi vidare till två olika blomsterhandlar som är lite utöver det vanliga. Den första säljer inte bara blommor utan också massor av excentriska julgransprydnader i alla möjliga färger. OLYMPUS DIGITAL CAMERADen andra butiken drivs av den fantastiska floristen och konstnären Monika Ågren och ligger i ett litet litet valv i en gammal stenbyggnad alldeles intill domkyrkan. Där inne såg det ut lite såhär. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch så fanns där en slags vagga inklädd i videkissar…OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch en liten igelkott…^^OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter stanrundan tog vi oss hem till mig och drack hjortronglögg och åt pepparkakor och saffransbullar. Och det var den fredagen det :)

Translation ~ Last friday one of my friends who lives in another city came to visit me here in Uppsala. First, we ate lunch at one of my favorite cafés in Uppsala; “Kardemumma”. After that we spent the afternoon walking around in the city, watching all the nice Christmas decorations in all shops.

4 kommentarer:

  1. oj, så fint og inspirerande med vindusutstillingen på second hand-butikkane. sånn skulle eg ha gjort óg, om eg var eksponeringsdesigner.

    SvaraRadera
  2. Svar: Oj vilka härliga låtar. Tack! Dem lägger jag upp på min julspellista :)

    SvaraRadera
  3. den där videungsvaggan var ju bara otroligt fin! den skulle jag villa sussa i!! =)I övrigt så otroligt mycket fina bilder! Läste att Scott gått bort, vad otroligt sorgligt och trist! Jag bävar verkligen inför den dagen Sessan inte finns mer. Scott fick iallafall många fina år med er. Nu ligger han kanske bland körsbärsträden i Nangijala och har det bra. kram till dig!

    SvaraRadera
  4. ÅH VAD FINT! fina bilder och fina saker på bilderna!!!

    SvaraRadera