Sidor

fredag 9 december 2011

en lista

Egentligen hade jag tänkt vara med på Emily Dahlsberätta-om-julkalender”, men jag känner att det inte riktigt passar mig just nu, så det får bli den här listan istället. Den allra första blogglistan på den här bloggen, kan tilläggas.

Är jag glad för: Att jag har så många underbara saker i mitt liv; min pojkvän, min familj, mina vänner, min dans, min stad, mitt hem.

Är jag ledsen för: Att, fina, älskade Scott har lämnat jordelivet och oss med det. Att Kristian har mistat sin kära moster, alldeles för tidigt. Att tiden går så fort.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Längtar jag efter: Snö som lyser vit och knastrar under fötterna och glittrar på marken och flyger som lätta moln i luften när man kastar upp den. Jul och jullov med nära och kära och hyacinter som doftar och risgrynsgröt på tallriken och julgran så grön och silverglitterfin.

Ser jag fram emot med skräckblandad förtjustning: Att bli färdig med min uppsats och därmed min utbildning.

Ser jag fram emot med bara förtjusning: Att gå på luciatåg i domkyrkan. Att komma hem till familjen över jul. Att gå och se Svansjön i Stockholm med Kristian i mars. Att få jullov och träffa familj och fina vänner.

Är det finaste jag vet: Alla fina personer jag älskar. Att öppna en gammal bok, en klassiker, och läsa rader som hundratals människor läst före mig. Orientalisk dans. Årstider. Lukten av målarfärg. Främlingar som ler mot en på stan. Mamma och pappas hus. Havet.

Äter jag helst: Mjölkchoklad som är nästan smält. Smultron. Te. Kokt potatis med brunsås. Saffransbullar med citrus och ett stort glas mjölk till. Hembakt bröd. Färskpressad apelsinjuice. Stekta kantareller. Halloumi. Skogshallon. Jasminris. Frallor med vallmofrön. Citronmarmelad. Chokladbollar. OLYMPUS DIGITAL CAMERAÄr jag galet stressad över: Min examensuppsats.

Lyssnar jag helst på: Elvis Presley, Chopin, Tchaikovsky, arabisk och turkisk musik som jag dansar till. Och så massa annat förstås, men det här är vad jag helst lyssnar på just nu.

Drömmer jag om: Att kunna samla alla fragment av tankar och idéer som far omkring i huvudet på mig och ordna dem till en begriplig text som andra kan läsa och uppskatta. Att alla runtomkring mig ska vara lyckliga och glada. Att kunna göra skillnad. Att ha tid och pengar till att resa och till att köpa ett boende. Att utvecklas mer som dansös.

Blir jag nostalgisk av: Att titta på gamla fotografier. Att lyssna på låtar från förr. Att känna dofter från förr. Inget kan ta en tillbaka i tiden såsom dofter gör. Just nu blir jag mest nostalgisk av att tänka på somrar från förr, och på tiden då min mormor levde.OLYMPUS DIGITAL CAMERAEn bild på när jag och min bror och min ena brorson var på semester på Nordkoster förra sommaren.

Translation ~ Unfortunately a swedish list of things a dream about, are afraid of, etc.

4 kommentarer:

  1. vad skriver du för uppsats? vad går du för utbildning? jag vet säkert egentligen, men man blandar ju ihop och glömmer bort när man har så många bloggar på bloglovin' som en annan...

    SvaraRadera
  2. Men jösses vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera
  3. lovisa/polichinelle: Jag läser på juristprogrammet :) Och jag har fördjupat mig i förmögenhetsrättslig familjerätt så min examensuppsats handlar om sambors avtalsfrihet :) Ja visst blandar man ihop folk. Jag skriver dessutom så sällan om min skola här på bloggen.. tycker att jag hellre vill ägna mig åt annat här: p

    Julia: Men tack! :)

    SvaraRadera
  4. Slik en vakker liste - jeg kjenner igjen sønlengselen, og drømmer om å samle fragmentene av ordene til en helhet. Jeg håper du klarer å samle dem en dag.

    SvaraRadera