Sidor

torsdag 22 december 2011

en sorglig dag för djurtestdjuren

Som ni kanske redan vet handlar jag bara skönhetsprodukter som garanterat inte är djurtestade (dvs. produkter som är med på den internationella listan över djurvänliga företag som de ledande djurrättsorganisationer går efter). I Djurens Rätt senaste nyhetsmail som kom i morse meddelades den mycket tråkiga nyheten att fyra företag som tidigare varit djurvänliga nu stryks från listan.

Anledningen är att Kina infört en ny lag som kräver djurtester på alla skönhetsprodukter som ska säljas i Kina. Företagen som nu har försvunnit från den djurvänliga listan vill inte förlora Kina som marknad och väljer därför att börja djurtesta. De fyra märkena är Caudalie, Mary Kay, Yves Rocher och L’Occitane. Båda de sistnämnda märkena är märken som jag handlat mycket av på sistone och som jag blivit riktigt förtjust i. Det finns knappt ord för den besvikelse och ilska jag känner inför de fyra företagen och inför Kina just nu. Det är en sorglig dag för djurtestdjuren idag. Och jag säger bara det; bye bye L’Occitane och Yves Rocher, nu förlorar ni mig som kund. Hej The Body Shop, nu återgår jag till att köpa i princip allt hos er igen.

8 kommentarer:

  1. Fy vilket skräp. Jag är inte hemma i lägenheten över jul och kan således inte läsa min Djurens rätt, men ska absolut kolla upp listan på deras hemsida. Den borde ju finnas där.

    SvaraRadera
  2. Nej men fy vad dumt! Jag har också tyckt bra om Yves Rocher tidigare men nu kommer jag definitivt sluta handla där.

    SvaraRadera
  3. Jösses det är det bisarraste jag läst på länge. Krav på djurtest!? Tack för du uppmärksammade mig på det. Det ska jag sprida vidare.

    SvaraRadera
  4. Jag säger då det, Kina ÄR konstigt...

    SvaraRadera
  5. Men vad fasen håller dom på med! Att gå i den riktningen. Hoppas verkligen dom förlorar kunder på det! Vad sur jag blir, YR har min favvomascaraborste.

    SvaraRadera
  6. Ja det är riktigt knäppt alltihopa. För er som undrar finns den svenska godkända listan här:

    http://sminksmart.se/

    Och här kan man hålla sig uppdaterad på den internationella listan:

    http://leapingbunny.org/shopping.php

    SvaraRadera
  7. oj! det här inlägget hade jag helt missat. Vilken tur att jag fick syn på det iallafall. Tack för varningen och god fortsättning!

    SvaraRadera