Sidor

torsdag 15 december 2011

lucka 15 – en av mina favoritböcker

Ni vet att jag nämnde Emily Dahls berätta-om-julkalender häromdagen? Nå, idag tänkte jag faktiskt vara med, för idag ska man berätta om en av sina favoritböcker. Jag har många favoritböcker, böcker som jag läser om och om igen och aldrig tycks tröttna på. En av dessa böcker är Elsie Johanssons Mosippan. Eller ja, egentligen hela trilogin om Nancy, där Mosippan utgör mittenboken.

Att jag först kom att läsa böckerna om Nancy är min mammas förtjänst. Gång på gång talade om för mig hur bra böckerna var, men jag ville inte lyssna. Böcker om en flicka på den uppländska landsbygden under 1940-talet? Nej tack, inget för mig. Det låter ju så urbota tråkigt. Jag var inte intresserad av fattigsverige, av krig och smutsfattig landsbygd. Men när jag väl tog mig till att läsa böckerna så upptäckte jag att den inte handlar om en flicka på den uppländska landsbygden under 1940-talet. Eller jo, självklart handlar den om det. Den handlar om fattigsverige och rädsla för kriget och om skillnaden mellan stan och landet och om skillnaden mellan rik och fattig. Visst handlar den om det.

Men framförallt handlar det om en Nancy. Om kärleken och livet och döden och allt däremellan. För det är det det alltid handlar om, tiden och platsen är bara en bisak. Elsie Johanssons böcker om Nancy är de ärligaste böcker jag har läst. Nancy är naken i det skoningslösa vårljuset. Detaljerna finns där, fula som vackra. Detaljerna som gör allting perfekt. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Unfortunately, a swedish text about one of my favorite books, “Mosippan” by the swedish author Elsie Johansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar