Sidor

söndag 11 december 2011

tredje advent

Nu tänkte jag visa lite tredje adventsbilder :) Igår när jag var på affären hittade jag fint silverglitter med stjärnor i. Jag minns när jag såg sånt glitter första gången, jag tyckte det var så himla mycket finare än vanligt silverglitter utan stjärnor i och ville absolut ha sånt till skolan Luciatåg. Om jag minns rätt fick min stackars snälla pappa åka runt massor och leta för just det där fina stjärnglittret var slutsålt överallt. Hur det gick till sist, om jag fick något stjärnsilverglitter det året eller inte minns jag faktiskt inte, däremot vet jag att glittret gjorde mig tillräckligt nostalgisk igår för att jag skulle köpa det.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Jag hade tänkt ha det rut midjan och matcha med min skogstiara idag på adventsfika och luciatåg i domkyrkan, men jag vågade inte :p Istället hände jag upp glittret över en stor tavla vi har på en hylla över sängen. Det blev riktigt vinterfint och jag gick njöt hela kvällen igår ^^ Eller vad säger ni? OLYMPUS DIGITAL CAMERANåväl, idag var jag alltså på adventsfika hos trevliga vänner. Värdarna hade bakat en massa och vi som gästade hade också med oss lite av varje så det blev en riktigt präktig adventsbuffé. OLYMPUS DIGITAL CAMERAÅh vad jag tycker om Arthur Percys porslinsserie Vinrankan i flytande blått. Tyvärr är det många som tycker som jag så den är svår att fynda. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter glögg och kaffe och fika gick vi så till domkyrkan allihopa för att titta och lyssna på luciatåget. Tyvärr valde vi dålig placering och såg nästan ingenting av själva luciatåget, dessutom var det fyrverkerier utanför samtidigt som hördes enda in. Det dånade så läskigt i hela kyrkan att det som min kompis påpekade lät precis som i Moria i Sagan om ringen när orcherna slår på trummor och när Balrogen kommer :p Men men, det var i alla fall väldigt vackert och stämningsfullt i domkyrkan ^^OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ I’m lazy with the translation today, so let’s just say this; silverstarglitter in my bedroom and a good third advent with friends, sweet pastries and lucia celebration in church :)

8 kommentarer:

  1. En sån där riktigt hög kakform vill jag ha! Du råkade inte få reda på vart den inköpts?

    SvaraRadera
  2. hörru fina, jag läste på mydeers blogg att du laseropererat ögonen från synfel. kan du inte berätta mer om det? kramar.

    SvaraRadera
  3. svar: tack så hemskt mycket för snabbt och utförligt svar! jag är så velig med det här med synen, jag är ju så van vid att vara halvblind och har egentligen ingenting emot linser och glasögon men visst vore det skönt att slippa... kanske, någon dag om jag blir rik. (även om studentrabatten vore fin att få...)

    SvaraRadera
  4. Ser ut som en magisk adventstid! Varme, lyse og godsaker opp i mente ;)

    SvaraRadera
  5. greta: Tyvärr inte, de som jag var hos hade fått kakan av sin morfar eller nåt dessutom. Jag har en liknande form med lock till, tror att de från början är tänka till typ pudding av nåt slag. Jag tror det är lättast att leta på ebay, tradera, etsy och på webshoppar som säljer baktillbehör. Sök på typ "baking pan", "pudding mold" eller "bundt pan". Här hittade jag förresten några:

    http://www.bestpuddingrecipes.com/baking-aids/product/B00004S1CF/

    http://www.amazon.com/Patisse-Steam-Pudding-Mold-2-Liter/dp/B00004S1CF

    http://www.amazon.com/gp/product/B002WZWLYO/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_2?pf_rd_p=1278548962&pf_rd_s=lpo-top-stripe-1&pf_rd_t=201&pf_rd_i=B00004S1CF&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=01D9ME80H81QX1B3Z849

    SvaraRadera