Sidor

måndag 19 december 2011

violkola

Häromdagen kokade jag violkola. Det blev helt makalöst gott. Man känner sig lite som en sagoprinsessa som svävar på ett blommoln varje gång man stoppar en av kolorna i munnen ^^ Recept hittar ni nedanför bilden :)OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Violkola görs enkelt efter ett recept på vanlig kola som sedan smaksätts med violessence. Violessence kan vara lite trixigt att få tag på, det är egentligen det svåraste med den här kolan. I Stockholm finns Essencefabriken, men man kan också beställa violessence i olika webshoppar, exempelvis hos StrösselochAnnat.

Smält 100 g smör eller margarin i kastrull eller panna.Vidden på kastrullen/pannan du använder avgör koktiden för kolan. När matfettet är smält, häll i 2 dl vispgrädde, 1 dl sirap och 3 dl strösocker. Låt sedan alltsammans koka på låg värme (inte för kraftigt!), rör om då och då. Koktiden varierar som sagt beroende på vad man kokar i, jag använde en liten kastrull och vill ha ganska mjuk kola och jag kokade min i cirka 30-40 minuter. Lättast är att göra kulprovet för att se när kolan är klar. När kolan kokat färdigt är det dags att smaksätta med violessence. Viol är en ganska flyktig smak så det behövs relativt mycket essence för att den ska framträda, jag använde ungefär 1/4-dels essenceflaska i min kolasats. När kolan är smaksatt är det dags att låta den stelna. Häll upp den i en form väl smord med neutral olja. När den stelnat skär man helt enkelt upp den i bitar och slår in i smörpapper :)

Translation ~ I made violet flavored caramels the other day - they taste so good I feel like princess while eating them! If you want to make your own, simply melt 100 g butter in a pan, add 2 dl cream, 3 dl sugar and 1 dl syrup. Boil carefully and stir once in a while until the syrup reach “the soft ball stage”. Then, simply add as much violet essence as you like :)

3 kommentarer:

  1. Åh jag älskar viol! Vilken fin blogg du har, gillar dina paket! :)

    SvaraRadera
  2. Det låter otroligt gott..det kanske man skulle ge sig på :)

    SvaraRadera
  3. They look delicious! I'l have to try it out.

    SvaraRadera