Sidor

fredag 6 januari 2012

detox

Nu är vi snart en hel vecka inne i 2012, och ett nytt år betyder nya tag. Jag har alltid varit en gottegris och har väldigt lätt för att ohämmat klämma i mig både fika och godis på vardagar. Julhelgerna gör ju inte direkt sådana vanor bättre och efter att ha ätit vad som känns som flera kilo violkola har jag bestämt mig för att starta 2012 med en detoxvecka. Jag fick idén från Sarah på bloggen My New Roots som har skapat en detoxmeny för Whole Living. Jag följer inte detoxprogrammet slaviskt men jag försöker att bara använda mig av de ingredienser som finns med i recepten. Egentligen pågår programmet en hel månad med olika menyer varje vecka, men jag satsar till att börja med just på detoxveckan. Min plan är att sedan sakta lägga till fler ingredienser i recepten, inklusive mejeriprodukter och kolhydratrika råvaror som inte är tillåtet under detoxveckan. Jag hoppas dock på att jag hädanefter kan använda av dessa livsmedel mer sparsamt och framförallt att mitt sockerberoende blir mindre!

Nu under detoxveckan är det alltså kolhydratfattig, vegansk mat som gäller, ingen processad mat, inget tillsatt socker och inget koffein. Idag och igår bestod lunchen av sallad gjord på vitkål, grönkål, morot, rödlök, färsk persilja, pumpakärnor, solroskärnor samt en vinägrett på olivolja, äppelcidervinäger, dijonsenap, salt och peppar.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Hello 2012! New year means new habits. Since my sweet tooth is much bigger than I want it to be (and I’ve eaten so much homemade ciolet caramel during the Christmas that it feels like at least 1 kilo) I’ve decided to start the new year with a detox week. My inspiration comes from Sarah, the author of the blog My New Roots, that also has created a detox menu for Whole Living. Hopefully, this is just the thing I need to learn how to be a little more healthy. The picture above shows my lunch today; coleslaw! :)

3 kommentarer:

  1. wow. jag är imponerad! inget koffein? :( mamma mia. du klarar säkerligen detta galant. man brukar känna av hur tålig kroppen är. den klarar oftast mer än vad man tror. kram!

    SvaraRadera
  2. Låter härligt med en detox! Jag har oxå funderat lite över mitt sockerintag, det är nästan skrämmande hur beroende man faktist känner sig ibland...

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med detox, känner också att jag skulle behöva det o jag gillar verkligen raw food, men jag pallar inte kall mat just nu.

    SvaraRadera