Sidor

söndag 29 januari 2012

pappersblommor

Förra året vid ungefär den här tiden hittade jag en instruktion på hur man gör egna pappersblommor. Jag gjorde en hel del, både till mig själv och till andra, helt enkelt för att jag tycker det är väldigt fin idé. Några av er kanske också minns att min sommarheader till bloggen innehåller just dessa pappersblommor ^^ Nu tänkte jag visa hur jag gör.

naturalhistory_Page_NaN1Du behöver: sax, mjuk ståltråd (gärna grön) och olika sorters papper. Jag tycker att det allra finaste blommorna kommer till om man blandar silkespapper med grövre papperssorter.

Klipp kvadratiska rutor av papperet. Hur stor ruta duska klippa beror på hur stor blomma du vill ha. De inre lagren i blomman bör dessutom vara något mindre än de yttre. En riktlinje på storlek kan vara att börja med rutor i storleken 15x15 cm.  Prova dig fram!

Vik sedan pappersrutan på diagonalen så att du får en trekant. Vik sedan papper likadant flera gånger till så att du till slut har en liten strut. Jämna då till kanterna på struten med en sax.naturalhistory_Page_NaN1När du sen vecklar ut papperet ska det se ut ungefär såhär. Då är det bara att lägga flera blompapper i varandra, snörpa ihop nedtill och vira ståltråden runt runt till det sitter. Ståltråden fungerar sedan också som stjälk (extra bra blir det om du tar dubbelståltråd i stjälken, då blir den stabilare). Och sen, ja sen har man fina blommor som blommor fast det är kall vinter ^^OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ A paperflower DIY that I found here. I’m not going to explain it all in english, if you pardon me. But perhaps the pictures is enough as an instruction? :)

10 kommentarer:

  1. Väldigt fina, men man ska inte klippa, utan sax blir det riktig origami =)

    SvaraRadera
  2. Heje, hittade hit via Emmas vintage, jättefin blogg och superfina blommor! Blev även sugen på att göra knapptights, handla klänningar på Etsy och titta på Kronjuvelerna. Verkligen inspirerande! :) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Oh, vilka fina!

    Jag bloggar på UNT-bloggen Hemmafix också (www.unt.se/hemmafix) - och detta är ju perfekt hemmafix. Skulle jag få låna den färdiga blombilden och länka till din blogg för instruktioner?

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack alla!

    Johannes: Jaha, riva istället menar du? Hm det ska jag prova nästa gång :)

    Maja-Stina: Självklart går det bra, bara du anger mig som källa och länkar :)

    SvaraRadera
  5. ramlade just in på din blogg, och den är bannemej den finaste jag sett på länge!

    SvaraRadera
  6. Inte riva! Bara vika! Se länken för lite tips =)
    http://www.origami-resource-center.com/origami-flowers.html

    SvaraRadera
  7. matmedmera och wilma: Tack så mycket, ni gör mig glad!

    Johannes: Aha :) Får spana in någon gång :)

    SvaraRadera