Sidor

måndag 30 januari 2012

qournfärsröra med gröna ärtor

Det här är mitt bästa vardagsmatrecept. Ett recept som jag fått av min mamma och som jag är uppväxt med och alltid uppskattar lika mycket. Jag har försökt fånga rätten på bild ett flertal gånger förut, och misslyckats lika många gånger. Den här rätten har helt enkelt inte ett särskilt fotogeniskt utseende. Hursomhelst, de här bilderna tyckte jag ändå blev okej, så nu kommer receptet! :)OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

QOURNFÄRSRÖRA MED GRÖNA ÄRTOR

  • 1 medelstor purjolök
  • 600 g qournfärs
  • 4-4,5 dl matlagningsgrädde
  • 2 msk soja
  • 5 dl riven ost
  • 4 dl djupfrysta gröna ärtor

Gör såhär: Skiva purjolöken i tunna ringar och skär sedan varje ring på hälften. Skölj noga. Purjolök har ofta lite jord mellan de olika bladlagren. Ta fram en stor panna (djupare och gärna vidare än en vanlig stekpanna) och fräs purjolöken i lite olja. Häll i qournfärsen (den behöver inte vara tinad) och stek på en stund. Om det blir torrt, häll på 0,5-1 dl vatten. När qournfärsen stekts på en stund, häll i matlagningsgrädden och sojan. Låt puttra några minuter. Häll sen i de gröna ärterna och osten och låt alltsammans puttra några minuter till så att det blir genomvarmt. Smaka av med salt, peppar och eventuellt lite mer soja. Servera med potatis och grönsallad! :)

Translation ~ This my favorite everyday meal, vegeterian mince with green peas. I’ve got the recipe from my mother and I never seems to get tired of it. It’s really simple actually. All you need to do is to fry chopped leek, vegeterian mince, soy, cream, cheese and green peas. Serve it with mashed potatoes.

4 kommentarer:

  1. oj, nej! de är inte äggfria, vilken miss av mig, ska genast ändra receptet bra att du sa till, haha! men tråkigt för nu kan du inte äta dom :(

    SvaraRadera
  2. Tack för inspirationen! Tycker att du fick till en fin bild! (som så många andra av dina vackra foton). Nu vet jag vad jag ska äta till middag :)

    SvaraRadera
  3. åt precis det där igår! fin blogg du har =)

    SvaraRadera