Sidor

tisdag 10 januari 2012

vintersmörj

Efter det tråkiga beskedet om djurtester som jag skrev om för några veckor sedan tycker jag att det är på sin plats  med lite uppmuntring på dito område. Här kommer mina bästa tips på köpta och hemmagjorda skönhetsprodukter som passar bra nu under vintern. Samtliga köpta skönhetsprodukter kommer från djurvänliga The Body Shop och ingredienserna till de hemmagjorda produkterna kan man köpa i mataffären eller av märket Crearome som också är djurvänligt.OLYMPUS DIGITAL CAMERA1. The Body Shops body butter ur serien Moringa. En klar vinterfavorit här hemma med sin krispiga och fräscha blomdoft! Just nu är det rea på The Body Shop så jag passade på att köpa en 300 ml body butter för bara 125 kronor :)

2. Hemmagjord kroppsskrubb. River ordentligt och återfuktar lika bra som om man använt ren olja som bodylotion. Blanda helt enkelt strösocker med valfri olja och doftsätt med eterisk olja efter tycke och smak. Om man vill ha en skrubb utan eterisk olja bör man tänka på att välja en olja med neutral doft att blanda med sockret, det är inte så kul att lukta exempelvis olivolja efter duschen! :pOLYMPUS DIGITAL CAMERA3. C-vitaminspray för ansiktet från The Body Shop! Doftar underbart av citrus och piggar verkligen upp ansiktet när man suttit inne framför en dator hela dagen utan en gnutta sol…

4. Ännu ett body butter från The Body Shop som jag köpte på rean, denna gång ur serien oliv som har en väldigt neutral och behaglig doft som funkar året om.OLYMPUS DIGITAL CAMERA5. På vintern använder jag The Body Shops E-vitaminserie i ansiktet. Den är mild och skön och den ljusrosa krämen doftar svagt svagt av ros. På dagen använder jag deras vanliga dagkräm och på natten “intense moisture cream” som är riktigt rik, vårdande och härlig för torr vinterhy.

6. Egenkokad vintersalva efter recept i boken Lisens örtspa. Recept finns på min andra (för tillfället på is lagda) blogg och ni hittar det HÄR. Som receptet ser ut nu innehåller det bivax, men om man vill göra salvan helt vegetabilisk tror jag det går utmärkt att byta ut bivaxet mot exempelvis kokosfett. Jag använder min salva både till läppar, torra armbågar och framförallt händer. Nu om vintern geggar jag ner händerna ordentligt med salvan varje kväll och sätter sedan på mig ett par tunna bomullshandskar (köpta på apoteket). När jag sen vaknar på morgonen är händerna inte perfekta, men i vart fall långt mycket bättre än när jag la mig på kvällen.

Translation ~ Some of my favorite beauty products this time a year, all of them animal friendly . Moringa and olive body butter from The body shop. Homemade body scrub with sugar and oil. The Body Shops c vitamin spray for the face and e vitamin face cream. Homemade salve with bee wax and oil.

3 kommentarer:

  1. finfint med hemmakokat :) och oliven är så bra! Köpte en sådan också häromdagen men hos oss var det ingen rea på moringaserien, typiskt! jag som verkligen älskar den doften.

    SvaraRadera
  2. hej lisa marie! vilken himla mysig blogg du har. :)

    SvaraRadera
  3. Du vet att the Body Shop ägs av L'oreal va? Och L'oreal är företaget som testar mest på djur i hela världen?

    Med andra ord - allt du köper från body shop går indirekt till djurförsök i vilket fall som helst. Body shop är inte djurvänligare än något annat företag.

    SvaraRadera