Sidor

onsdag 15 februari 2012

bokåret 2011

För lite över ett år sedan började jag skriva upp alla nya böcker jag läser. Jag älskar att böcker och om jag väl hittat en favorit läser jag gärna om den minst 1 gång. Under 2011 läste jag om nästan alla Harry Potter-böcker och dessutom två Astrid Lindgren-favoriter. På listan över böcker jag läst för första gången 2011 är det därför lite tunnsått, men såhär ser den i alla fall ut.

  • Berättelsen om Pi - Yann Martel, 3 av 5
  • Det levande slottet – Diana Wynne Jones, 3,5 av 5
  • Igelkottens elegans – Muriel Barbary, 4,5 av 5
  • Maria Magdalena – Marianne Fredriksson, 4 av 5
  • Fallen ängel – Becca Fitzpatrick, 3 av 5
  • Crescendo  - Becca Fitzpatrick, 3,5 av 5
  • Det broderade hjärtat – Carole Martinez, 3 av 5
  • Silence – Becca Fitzpatrick, 3,5 av 5

Nu när jag har slutat plugga och inte längre har skola att läsa till hoppas jag få ro att läsa mer skönlitteratur istället. På “vill-läsa-listan” står just nu väldigt många böcker men det är bara kul tycker jag. Har ni några bra böcker att tipsa mig om? :)OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ In 2010 a started to make a list of all new books that I read. I really love books and when I find one a truly like I often read it not only 1 time but at least 2. During 2011 I read almost all Harry Potter books and two Astrid Lindgren books for what feels like at least the fifth time. Becaus of that my list of new books that I read during 2011 is quite short. Anyway it looks like this.

  • Life of Pi - Yann Martel, 3 av 5
  • Howl’s moving castle – Diana Wynne Jones, 3,5 av 5
  • The elegance of the hedgehog – Muriel Barbary, 4,5 av 5
  • Maria Magdalena – Marianne Fredriksson, 4 av 5
  • Hush, hush – Becca Fitzpatrick, 3 av 5
  • Crescendo - Becca Fitzpatrick, 3,5 av 5
  • Det broderade hjärtat – Carole Martinez, 3 av 5
  • Silence – Becca Fitzpatrick, 3,5 av 5

    Since I’m no longer is a student and don’t have to read stuff for school I hope to find time to read a lot of new books this year. The list of books I want to read is long but I’m always happy to find new, good books. Do you have any favorite books to recommend? :)

  • 10 kommentarer:

    1. Den här boken kanske räknas som en "ungdomsbok" men jag läste den på en kurs och fastnade för den. Heter "Goodnight Mister Tom" och läs den helst på engelska. Den handlar om barn som evakueras från storstäderna ut på landsbygden i England. En otroligt varm och fin bok!

      SvaraRadera
    2. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann! :)

      SvaraRadera
    3. Som någon har tipsat om här ovan så kan jag också rekommendera Goodnight Mister Tom av Michelle Magorian, men hennes bok Plats på scen (eller Cuckoo in the nest som den heter på engelska) tycker jag nästan ännu mer om. Annars Jonathan Safran Foers böcker om du inte läst dem, framför allt Extremely loud and incredibly close. Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda är en annan favvis.

      SvaraRadera
    4. The Night Circus av Erin Featherstone. Jag läste den för några månader sedan och det är min favoritbok genom alla tider. Det var dom som jobbar på underbara Uppsala English Bookshop som tipsade om den. Tydligen har den blivit en riktig bestseller där.

      Ja och Goodnight Mister Tom är mycket bra, det tycker jag också./Sara

      SvaraRadera
    5. Jag håller på att läsa "Dinas bok" som är den första boken i en triologi av Herbjörg Wassmo. Otroligt vacker och fängslande. Språket, miljöskildringarna, karaktärerna och inte minst själva historien är bara så himla bra. Jag tror verkligen att du skulle gilla den med! :)

      SvaraRadera
    6. Du känner inte för Tolkien? Jag tror jag behöver en typ bokcirkel för att ta mig igenom SOR :p

      SvaraRadera
    7. Tack för era tips! Spännande att flera stycken tipsat om samma bok, Goodnight Mister Tom, den har jag inte ens hört talas om men ska definitivt spana in!

      greta: Jag har faktiskt precis läst ut Sagan om ringen :) Planerar att läsa de andra två också snart, men vill ta en liten paus nu. Men visst, läsarcirkel! :D

      Charlene: De där böckerna om Dina har min mamma sagt hur länge som helst att jag ska läsa. Får väl ta och göra det snart. Av någon anledning är det nåt som tar emot, men jag känner på mig att det är precis som med Elsie Johanssons böcker om Nancy, de ville jag heller inte läsa fast mamma sa att de var så bra. Sen när jag väl började blev de favoriter direkt! :)

      SvaraRadera
    8. Dina-böckerna är faktiskt riktigt bra. Det tog mig emot att läsa dem också, men när jag väl gjorde det fastnade jag så totalt att jag gav mig ut och köpte ytterligare en triologi av Herbjörg Wassmo som var lika bra den.

      Mina två stora favoriter förra året var Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa och Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Framför allt den sista ville jag aldrig att den skulle ta slut. Mina favorit någonsin är Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda, men den är så bra att jag nästan förutsätter att alla redan läst den :)

      SvaraRadera
    9. Hakar gärna på en SOR-läsecirkel, annars blir de aldrig omlästa.
      /Anneli

      SvaraRadera
    10. Jag tänkte ta med mammas SOR när jag är hemma nästa gång, fast det blir väl typ bär jag fyller år. Har iofs lyssnat på ettan, redan, men hängde inte med så bra o läsarrästen gjorde att jag tyckte den var tråkig. Så vill nog läsa den för att känna Tolkiens anda riktigt :p

      SvaraRadera