Sidor

tisdag 21 februari 2012

en liten guide till Gävle

Ett bra tag har jag tänkt att jag ska sätta ihop en miniguide till Gävle för dem som är intresserade, men av olika anledningar har det helt enkelt inte här blivit av. Häromdagen fick jag dock en fråga av en läsare som ville ha lite tips inför en stundande Gävletripp, så nu kommer äntligen en liten guide till min hemstad.

Som ni ser består guiden till stor del av bilder på platser som jag tycker är fina. Det beror delvis på att det jag oftast tycker bäst om med att besöka nya städer är att gå omkring och titta och “känna av” staden, dels på att Gävles styrka helt enkelt inte ligger i affärsutbudet (i alla fall inte enligt mig) :p De kaféer och butiker jag tipsat om är förstås långt ifrån allt som finns i stan, men eftersom det här är min guide har jag bara tipsat om sånt jag själv gillar :) Håll till godo! ^^ Och förresten, ni som är från Gävle får gärna fylla på med era bästa tips i kommentarsfältet! ;)

BUTIKER

Länsmuseets butik ligger logiskt nog inne på länsmuseet som i sin tur ligger på Södra Strandgatan 20, (i princip 2 minuters gångväg från centralstationen). Här finns hantverk och konst med lokal anknytning, böcker samt lite ovanligare leksaker.

Myrorna i Gävle ligger mitt intill Stora torget i centrum, närmare bestämt på Norra Slottsgatan 3 B.

Låga porten på Södra Fältskärsgatan 13. En antik/loppisbod i dess rätta bemärkelse. Att kliva in här känns verkligen som att förflyttas till en butik hämtad ur Pettson och Findus värld. Priserna är betydligt högre än på loppis, men å andra sidan är det en upplevelse bara att titta runt här. OLYMPUS DIGITAL CAMERAErikshjälpen ligger på Södra Skeppsbron 35, ungefär 15 minuters promenad från centralstationen. Erikshjälpen har öppet tisdagar och torsdagar 12-18 samt lördagar 10-14. Butiken är stor och luftig, utbudet är relativt bra och här finns en mysig caféavdelning där man får gratis kaffe och bulle/delicatobit om man skänker något till butiken.

Gefle Chocolaterie på Nygatan 40. Ärligt talat tror jag aldrig att jag själv varit in här, men tusan så fint det ser ut! Butiken har även en filial inne i Gallerian Nian på Stortorget, men butiken på Nygatan är betydligt finare.

Aromainstitutet ligger på Norra Rådmansgatan 14. Här kan man köpa råvaror till skönhetsprodukter av det djurvänliga märket Crearome.

KAFEÉR

Konditori Lido ligger på Södra Kungsgatan 10 och är mitt absolut bästa kafétips i Gävle. Priserna är lite högre än på vanliga kaféer, men får man också riktigt konditorifika här. Inne på Lido finns mysig 50-talsinredning och en knastrig gammal jukebox där man kan spela låtar för en femma. På söndagar serveras afternoon tea-buffé för runt en hundralapp per person.

Länsmuseets kafé ligger inne i Länsmuseet på Södra Strandgatan 20. Stolarna är inte de bekvämaste, men miljön är fin och fikat är verkligen prisvärt. Missa inte museets butik när du väl är här! Länsmuseet har jag tyvärr ingen bild på, men mitt emot museet på andra sidan ån ligger den här majestätiska byggnaden. Det är gamla Grand Hotell som nu, efter att många år tjänat som kulturskola, äntligen ska bli hotell igen! Spännande va? :) Där skulle i alla fall jag gärna checka in om jag skulle turista i Gävle (när det öppnat sen alltså).OLYMPUS DIGITAL CAMERACoffeehouse by George ligger mitt på stortorget under SF-bion. Det här stället är betydligt modernare än de kaféer jag brukar gilla, men personalen är trevlig och de lätta luncherna goda. Här är ofta fullt, men om man har lite tajming kan man få en mysig plats i någon av soffbåsen vid fönsterväggen (skyltfönsterplatser brukar jag kalla dem, fast på ett bra sätt :p).

FINA STÄLLEN

Söder/Villastan är ett fint litet område fullt av gamla vackra hus. Ta dig hit från Stortorget genom att följa Södra Kungsgatan över ån och sedan svänga höger nedanför Gävle slott så att du har slottet på vänster sida och ån på höger. Följ gångvägen nedan och njut! OLYMPUS DIGITAL CAMERADe här villorna längs med ån tycker jag är så himla häftiga!OLYMPUS DIGITAL CAMERABouloungerskogen är vacker året runt med sina många små öar, broar och söta änder! Från centrum sett inleds parken med Milles vackra änglaskulpturer och utsikt upp mot konserthuset. Ta dig till parken från stortorget genom att följa Drottninggatan (gågatan) genom hela centrum, förbi alla gallerior och förbi den stora Heliga Trefaldighetskyrka alternativt genom att följa åpromenaden genom söder/villastan tills du kommer till konserthuset och kan gå över ån till parken. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Gasklockorna är helt fantastiska byggnader! Missa för tusan inte dem om du är i Gävle! Själv har jag bara varit där på teater, men enligt hemsidan ska där vara öppet varje vardag mellan 8-16. Byggnaderna är verkligen sevärda och om kafét som är öppet då där är teater är öppet även varje vanlig lördag är det i sig mysigt :) När man ändå är vid Gasklockorna kan man titta förbi grannen Erikshjälpen också (om det är tisdag, torsdag eller lördag förstås).

Gamla Gefle ligger på södra sidan ån (centralstationen och stortorget ligger på norra sidan) och kommer man från centralstationen är det bara att gå rätt över den första bron som leder över ån, över vägen närmast ån och sen är man nästan där. Vid länsmuseet svänger man in och och då är man helt plötsligt mitt bland alla fina gamla hus.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Den här fontänen i Gamla Gefle tycker jag om för att färgen inuti den ger vattnet en så vacker turkos färg och för att mina föräldrar har en synnerligen underhållande historia från just den fontänen om min syster som en gång trillar ner i den :p OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch det var lite Gävle det. Som sagt, fyll gärna på era egna tips om Gävle om ni har några! :) Utanför Gävle finns förstås också mycket fint att titta på, men det har jag som ni förstår bortsett från i den här guiden :)

Translation ~ A small guide to my hometown Gävle, 180 kilometers north from the capital of Sweden, Stockholm.

4 kommentarer:

  1. Tusen tacl LisaMarie! Detta uppskattas enormt! Verkligen. Jag och min kära mor ska dit i mars, det ser jag fram emot :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin guide du har gjort! Nästan så jag längtar hem lite =) Är man i Gävle tycker jag att man öven kan ta en liten tur ut till Bönan och Engeltofta, speciellt om det är vår/sommar =)

    SvaraRadera
  3. Alltså vart ligger Låga Porten eg? Mitt eniro hittar inte adressen. Jag känner igen mig men ändå inte.

    SvaraRadera
  4. Åh, Gävle verkar vara en fin stad!

    Och tacktack vad snäll du är!

    SvaraRadera