Sidor

onsdag 8 februari 2012

mandelmjölk

Som ni säkert har märkt av mina matinlägg här på bloggen äter jag vegetariskt men med tendenser åt det veganska hållet. Jag vet inte riktigt vad min egen slutgiltiga målsättning är, men just nu försöker jag i alla fall att byta ut en del av de animaliska livsmedel jag äter mot veganska dito. En grej jag har väldigt svårt att byta ut är komjölk. Större delen av mitt liv har jag verkligen älskat mjölk och gärna druckit minst 1 liter om dagen. Nu dricker jag oftast vatten/juice/smoothie istället, men det finns fortfarande tillfällen då jag verkligen vill ha just mjölk. För ett tag sedan beställde jag därför hem en så kallad “nötmjölkpåse” från Råvarubutiken och har nu gjort min egen mandelmjölk för första gången. OLYMPUS DIGITAL CAMERADet naturella mjölken blev tyvärr inte så god som jag hade drömt om och hoppats på, men kanske är det en vanesak. Jag provade emellertid också att söta lite av mjölken med en gnutta agavesirap och sedan smaksätta den med lite rosenvatten. Oj vilken skillnad det blev! Om man gillar rossmak ska man definitivt prova denna dryck! Nu återstår bara för mig att smaksätta och provdricka lite i taget. Kanske har jag ändå hittat mitt framtida komjölksubstitut i mandelmjölken. Vad säger ni, dricker ni komjölk/växtmjölk? OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ As you probably already know, based upon my blog post about food and sweets, I’m a vegeterian who wants to eat more like a vegan. I’ve always loved cow milk and up until very recently I’ve gladly drunk 4-5 full glasses of milk a day. Lately I’ve changed these milk drinking habits and now I’ve replaced almost all milk glasses with juice/water/smoothies. However, there are still times when I really want to drink milk and nothing else so I’ve been looking for a good substitute for cow milk for a while. A while ago I made my own almond milk for the first time. Unfortunately, it did’nt turn out so good as I had hoped for, but when I added some agave sirup and some rose water I suddenly found myself with a really nice beverage! I guess I’ll just have to keep experimenting with flavours in this milk.. Perhaps I have found my cow milk replacer after all :) Do you drink milk? If yes, what kind, cow milk or vegan milk?

9 kommentarer:

  1. Ja jag har likadant. Men vi köper hem sojamjölk men trots att jag har druckit det i flera år så går det inte upp till vanlig mjölk. Men jag ska nog ta och testa ditt tips. Råvarubutiken har mycket bra grejer. Köpte precis hem 1kg chia frön för att ha i gröten för att boosta med omega3. har du inte testat det så kan jag verkligen rekommendera dom små fröna.

    SvaraRadera
  2. Honung och vaniljpulver är också gott att söta med! Spännande med rosenvatten. Jag gillade inte att dricka mjölken som den var, men i té var det jättegott tyckte jag. Har bara gjort det hemma en gång dock. Jättefina bilder också <3

    SvaraRadera
  3. jeg drikker kumelk, men ikke mye. bruker det bare til müsli noen ganger i uka. har begynt å drikke endel varm soyamelk med litt honning i om kveldene. supergodt!

    SvaraRadera
  4. minns första gångerna jag drack sojamjölk och tyckte att det var så himla äckligt. nu tycker jag att det är supergott och gillar inte alls smaken av komjölk. det är lustigt vad smaken förändras.

    SvaraRadera
  5. Vanlig mjölk dricker jag inte. Jag drack havremjölk förut men har nu tröttnat på den lite söta smaken. Har jättegärna velat laga min egen mandelmjölk. Så inspirerande att se att du har gjort det! Jag tycker dock inte om agavesirap. Så får se hur jag ska gå tillväga på bästa sätt när jag gör min mandelmjölk. Sesammjölk vill jag också testa att göra. Jag har astma och min homeopat har sagt att sesammjölk ska vara mycket bra för astmatiker.

    SvaraRadera
  6. Du har verkligen en fin blogg full med tips (är det ok om jag länkar)? Jag tror det handlar om vanesak? Jag tycker mandelmjölken blir godare när den får stå på sig lite. Bra tips om rosenvatten och agavesirap i mjölken. Jag älskar mandelmjölk i te och kaffe.

    SvaraRadera
  7. Vera: Tack snälla du! Självklart är det ok att du länkar! :D Tack för tipsen om mandelmjölk också :)

    SvaraRadera
  8. Wow vad mycket festligare dina bilder är än mina ;) http://veganmassa.wordpress.com/2012/02/20/forstklassig-mjolk/

    SvaraRadera
  9. Jag har nyligen också börjat testa olika mjölkalternativ. Jag har gjort egen mandelmjölk och första gången tyckte jag att det inte var vad jag hoppats men det är ju för att man är så van vid komjölk. Andra gången jag drack blev det bättre och tredje ännu bättre. Sen testade jag att göra likadan mjölk på valnötter, på cashewnötter, på solrosfrön. Alla var goda. Man ska nog söta lite med någonting tex honung, vaniljsocker eller vaniljpulver, åtminstone i början under tillvänjningsfasen för komjölk är ju ganska sött faktiskt. Sen kan man ju minska successivt. (Som när jag gick från 4 sockerbitar i te till noll. Nu skulle jag inte drömma om att ha socker i te.) Och späd inte för mycket med vatten på en gång utan gör den tjockare och späd efterhand tills det blir perfekt. Ska testa att göra på ris nu snart. Och kanske havre (den havremjölk jag köpt en gång gillade jag inte och då gjorde jag ändå smoothie på den) Och så kan man testa med kokosflingor också. Borde bli god smak. Men man kan kanske lika gärna ta en burk färdig kokosmjölk istället. Ja just det hasselnötter ska jag också testa. Tror de flesta nötter och frön blir god mjölk.

    SvaraRadera