Sidor

fredag 10 februari 2012

om skinn

Jag brukar försöka undvika rena propagandainlägg på min blogg, men det här är helt enkelt för viktigt för att inte lyftas fram. De flesta har numera en bestämt åsikt om nyproducerad päls, men debatten om skinn har liksom aldrig riktigt tagit fart. Jag köper skinn second hand, något som i sig kan ifrågasättas, jag vet. Nytt skinn har jag dock länge försökt undvika så gott det går. Om ni undrar varför eller om ni, om så bara någon enstaka gång då och då, inhandlar nyproducerat skinn. Snälla, titta på filmen!

Translation ~ If you ever, maybe just once in a while, buy something made out of leather, please, watch this.

5 kommentarer:

  1. Läskigt när man läser sina egna tankar hos någon annan :-) För bara ett par dagar sedan började jag fundera över hur det kommer sig att alla är emot päls medan var och varannan människa köper skinnjackor.

    Filmen vågar jag inte kolla på, ifall det är en sån där som får mig att gråta en kvart, lyckligtvis är jag rätt upplyst ändå.

    SvaraRadera
  2. Skitbra film, känner mig kluven. Fake skinn är inte så bra heller, gjort på oljebiprodukter. Vad ska man köpa?

    SvaraRadera
  3. Cat: Härligt att vi tycker lika :) Och ja, det är sån film man gråter av. Jag stängde av nästan direkt.

    Anonym: Ja det där är en svår fråga, att köpa dålig kvalité och använda som slit och släng är ju inte heller bra och inget jag förespråkar. Det är helt enkelt inte lätt att konsumera etiskt idag.

    Det börjar ju dock poppa upp lite "finare" djurvänliga märken som lär ha bättre kvalité, det är dock inget jag undersökt själv och tillgången är dessutom lite svår. Efter vad jag själv har läst ska bra djurvänliga skor finnas exempelvis här:

    http://www.blueturtle.se/Default.aspx

    Djurvänliga väskmärken som marknadsför sig som mer högkvalitativa än andra syntetväskor är märkena Urban expressions (finns på accessora.se) och Vegan queen http://www.veganqueen.com/

    Själv köper jag mycket väskor och skor second hand och då köper jag skinn. Vissa tycker att det är hycklande och jag kan förstå den åsikten. Samtidigt tycker jag nog att det går ganska bra ihop med min egen filosofi om att försöka vara både djurvänlig och miljövänlig, jag stödjer ju inte den nuvarande skinnindustrin om jag handlar second hand..

    SvaraRadera
  4. Finns även en hel del väskor tillverkade av återvunnet läder om man letar på etsy.com exempelvis. Sen måste nog ändå mitt sista ord bli att om det står mellan dålig kvalité syntet och skinn väljer jag ändå dålig syntet, för djurfrågan är viktigast för mig. Om man vårdar de kläder och accessoarer man har och rädd om dem kan de dessutom hålla länge länge även om de är i syntet .

    SvaraRadera
  5. Ojoj det här har jag gått och funderat på så länge. Jag köper också bara skinn på secondhand och har kännt att på nått sätt blir det inte rätt ändå. Jag är fortfarande en del som sätter efterfrågar på sådana produkter. Men på nått sätt var den där filmen spiken i kistan. Tack för att du delade med dig av den!

    SvaraRadera