Sidor

söndag 26 februari 2012

sånt jag glor på

Den här listan handlar om film, tv-serier och heta skådespelare. Jag har snott den nästan rakt av från Sandra (har gjort några ändringar själv), bara för att jag gillar att sitta framför dumburken så mycket :p

Bästa film: Väldigt svårt att bara säga en tycker jag. Men det får bli Amelie från Montmartre.frame125465[1]Bästa tv-serie: Törnfåglarna, utan tvekan. I vanliga fall brukar jag räkna den som en film, men egentligen är det ju faktiskt en miniserie. Och så animeserien Candy Candy. Sen tycker jag mycket om en massa “bra skräptvserier”, typ Vampire Diaries :p

Favoritregissör: Hm.. Jag har rätt dålig koll på regissörer, men det får nog bli Woody Allen och Lasse Hallström.

Favoritskådespelare: Svårt. Det finns många bra men samtidigt vet jag inte om det är  någon särskild jag kan peka ut som favorit. Men kanske Ian McKellen, Colin Firth, Cate Blanchett och Kirsten Dunst.

Serier jag följer: The Big bang theory, How I met your mother, Game of Thrones, Vampire Diaries.

Serier jag skulle vilja följa: Glee och Downton Abbey.

Bästa komediserie: Friends. Förutom de jobbiga avsnitt där Ross och Rachel tjafsar om sitt förhållande. Jag har aldrig orkat med de två särskilt bra :p Och så How I met your mother och The Big bang theory, men bara de första två säsongerna typ.

Mest romantiska filmscen: Den här. Och den som jag skrivit om här.

Skräckfilm: Tittade jag mycket på i nedre tonåren. Nu tillåter jag inte mig själv att se på för läskiga saker, för jag är så grymt mörkrädd och kan seriöst inte sova sen. Däremot kan jag uppskatta klassisk skräck som genre, i kombination med en annan genre, typ Phantom of the Opera och Coraline.

Hetast skådespelare: James Franco. Till och med hans namn är hett. Fast han får dela på förstaplatsen med Ian Somerhalder och Ben Barnes.

Bästa tecknade film: Här kan jag inte heller bara säga en, för jag älskar tecknat! Inte animerat alltså, utan gammalt hederligt tecknat. Skönheten och Odjuret, Den lilla sjöjungfrun, Howls moving castle, Djungelboken, Svärdet i stenen, Karl-Bertil Jonssons Julafton.

Guilty-pleasure-film: Sweet Home Alabama, I’ll be home for Christmas, Man of the house, The father of the bride.

Filmcrusch: James Franco som Tristan i Tristan + Isolde. Ben Barnes som prins/kung Caspian i Narnia och Dorian Gray. Johnny Depp som Wade Walker i Cry baby och Hayden Christensen som Anakin Skywalker. Viggo Mortensen som Aragorn. tumblr_l3kwekguBi1qad6aso1_500 TV-seriecrush: Kit Harington som Jon Snow i Game of thrones, Hugh Laurie som Dr House i House, Ian Somerhalder som Damon i Vampire Diaries. Terry och Steve och Archie och Albert i den tecknade serien Candy Candy (ja, jag går igång även på tecknade gubbar :p). Edward Elric i The Full metal Alchemist (också anime).

Om jag skrev en film: Så skulle den vara som en saga. Med mycket romantik och fina budskap fast utan att bli klyschigt. Och kostym, kostym, kostym :)

Favoritgenre: Saga.

Bästa disneyfilm: Djungelboken. Och Svärdet i stenen.

Bästa kärlekspar: Amelie och Nino i Amelie från Montmartre. Howl och Sophie i Howls moving castle. Dorian och  Emily i Dorian Gray. Ron och Hermione i Harry Potter. Kanske framförallt Ron och Hermione.Ron-and-Hermione-harry-potter-and-the-deathly-hallows-movies-17179893-720-405

Vem skulle spela dig: Om jag fick önska någon skulle det nog bli Maggie Gyllenhaal.

Vem skulle vara din motspelare: Någon som kan likna Kristian då antar jag? En ung Brad Pitt eller Ewan McGregor :)

Bästa filmsoundtrack: Amelie från Montmartre, Chocolat, Billy Elliot och Vicky Christina Barcelona.

Min favoritfilm när jag var liten: Det var nog Walt Disneys Den lilla sjöjungfrun. När jag och min systerson skulle hyra film ville jag alltid hyra den, och jag tjatade nästan sönder min mamma om att hon skulle sy en sjöjungfrustjärt till mig som jag kunde simma runt i :p

Filmer som inspirerar dig: Här tänker jag främst på filmer som inspirerar mig rent materiellt sett, alltså vad det gäller inredning, kläder, miljöer etc. Det finns många! Några exempel är Chocolat, Mamma mia, Twilight Saga, Marie Antoinette, etc. Donna Sheridan (MERYL STREEP) has a mother-daughter chat with Sophie (AMANDA SEYFRIED) in the musical romantic comedy "Mamma Mia!"Bästa svenska film: Jag hör till de personer som faktiskt tycker riktigt bra om svensk film, så jag kan inte bara säga en här utan ger er en hel radda. Skenbart, Morrhår och ärtor, Capricciosa, Pelle erövraren, Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter.

Bästa filmdjur: Aslan.

Filmer och serier du ser fram emot: Oz: the great and the powerful (med James Franco som Oz, wiho!!), Paradise lost, Snowwhite and the Huntsman, The Hobbit, Tordyveln flyger i skymningen. Och så på seriefronten förstås säsong 2 av Game of thrones och säsong 3 (som går nu) av Vampire diaries.

Translation ~ A long list about movies, tv-series and actors/actresses that I like in one way or another :)

1 kommentar:

  1. Listälskare som jag är så snor jag den här rakt av (så fort jag får ork att tänka igenom alla svar) :)

    SvaraRadera