Sidor

söndag 19 februari 2012

semla

Igår bakade jag semlor. Det var faktiskt första gången sedan hemkunskapen på högstadiet, och just den lektionen minns jag väldigt väl på grund av ett litet missöde. Jag råkade nämligen riva ner en jättelång gardinstång när jag försökte öppna fönstret för att vädra så att semmelbullarna skulle svalna fortare. Hursomhelst blev bullarna jag bakade igår bra och jag rev inte ner någon gardinstång. Jag gjorde en plåt minisemlor och två plåtar mellanstora semlor. Receptet jag använde var det här från Mia Öhrn som UnderbaraClara tipsat om.

Eftersom jag ville göra veganska semlor använde jag mjölkfritt margarin i degen och penslade inte bullarna med ägg utan med mjölk. Tyvärr hade jag bara komjölk hemma igår men jag är säker på att det går precis lika bra att pensla med havre/soja/rismjölk. Fyllningen i bullarna fick bli traditionell med mandelmassa och grädde, bara det att jag istället för kogrädde använde en ny sorts vispbar sojagrädde från alpro. Det blev bra måste jag säga själv :) Namnamnam. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Yesterday I baked vegan “semlor” or “cream puffs”. I used this recipe only I used vegan butter, milk and cream. I made the traditional filling with almond paste and cream (vegan). Yum yum! ^^

10 kommentarer:

  1. Åh fy sjuttsingen vilken lyx med semlor

    SvaraRadera
  2. Mmm fantastiskt gott, ska på semmelkalas idag! Lyx som sagt!

    SvaraRadera
  3. Ser så himla mycket godare ut med hemmagjord, knubbiga semlor än med torra köpes!

    SvaraRadera
  4. Jag använder också Mia Öhrn´s recept när jag bakar semlor. Det receptet är fantastiskt.

    SvaraRadera
  5. ser gött ut, extra plus för att de är veganska (om man tar bort komjölken)!

    SvaraRadera
  6. Oj, så smarrigt!

    Och jag hoppas på att äta en semla själv innan dagen är slut! :)

    TACK för lånet av bild också.

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig blogg och vilka härliga bilder :)!

    SvaraRadera