Sidor

lördag 10 mars 2012

örtkryddor

De flesta av mina stackars pelargoner överlevde inte omplanteringen efter vintern så när jag hittade fina örtkryddor i mataffären planterade jag om dem i riktiga krukor och lät dem fylla tomrummen i sovrumsfönstret. Förhoppningsvis kan de överleva bättre än perlargonerna.. Har ni några knep för att få örtkryddor att leva inomhus i kruka?OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Translation ~ Only a few of poor pelargoniums survived when I re-planted them after winter so when I found these extra fresh-looking herbs to fill the sad, empty spots in my bedroom window. Hopefully they’ll survive :)

3 kommentarer:

  1. Min basilika blev enorm o levde fint i något år eller två (den dog sedan tyvärr av vätskebrist:(
    När vi gav den lite extra växtnäring blev den så glad att den nästan inte kunde sluta växa :)

    SvaraRadera
  2. Det går oftast jättebra att köpa dem i butiken och plantera om och viktigt att man gör det! Varje kruka innehåller nämligen många många små plantor som var och en behöver mer utrymme för att växa till sig. Så dela på dem! För att de ska grena sig och bli täta och fina behöver de plockas. Knipsa av basilikan vid bladfästena. Basilika vill ha mycket vatten och kärlek, timjan lite hårdare tag. Annars blir den ledsen. Good Luck! Ska själv just plantera om en planta basilika jag köpt. Förra året sådda jag från frö, men det är så värt att köpa en ekologisk planta i butiken för att slippa allt merarbete. Har så mycket annat som jag också försår.

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint! Älskar kryddor i terrakottakrukor!

    SvaraRadera