Sidor

söndag 27 maj 2012

.

Så var det plötsligt sommar igen och grönt och gudabenådat överallt. Våren har fladdrat förbi på ett ögonblick med jobb, jobb och mera jobb, valborgsfirande, examensmiddag, vårbal och vårföreställning med dansskolan. Och knappt en enda bild tagen och ännu färre blogginlägg skrivna. Hur ska jag nu minnas denna vår?

Jo, nog kommer jag att minnas ändå, bilder och blogginlägg förutan. Tidiga mornar på cykeln med full fart nerför slottsbacken, ett rosa sagoslott i ögonvrån och Rufus Wainwright sjungandes The tower of learning i öronen. Närmast en religiös upplevelse. Staden som sakta börjar vakna till liv efter sin långa vintervila. All världens äppelblomster, hägg och rosa körsbärsträd. OLYMPUS DIGITAL CAMERAMaskrosor, dessa solar på marken, solsken överallt. Jordgubbar till frukost och jordgubbar till kvälls. Fyrisån full av änder, kantad av blommande kastanj. Mamma under den största kastanjen, den som mest liknar en djungel underifrån. OLYMPUS DIGITAL CAMERAStaden mer vaken med grillos, tomma ölburkar och fågelkvitter i vartenda träd. Och syrener. Är inte det den vackraste, mest drömlika, mest romantiska av alla blomster. Vilken annan blomma är en fröjd för både ögat, näsan och gommen? Jag vill bada i syrener.OLYMPUS DIGITAL CAMERANu är staden vaken. Jag är vaken. Vaken och i en dröm på samma gång. Uppsala, jag ska aldrig sluta älska dig.

5 kommentarer:

  1. Herreguuuuud!!! Vilken vacker baddräkt du la upp i din blogg förra sommaren. Du skrev ''Ser ut som en Astrid lindgrens baddräkt'' den är blå,vit rutig. Åh!! Vart har du köpt och är du villig att sälja? Vilken storlek? Tove

    SvaraRadera
  2. Oskar: Tack snälla :)

    Tove: Hej, ja den baddräkten är fin. Den är dock inte min utan var bara en fin sak jag hittade på etsy och bloggade om. Faktiskt är den osåld ännu (beror antagligen på det ruggiga priset) och du hittar den på länken nedan om du vill titta/köpa:

    http://www.etsy.com/listing/78040619/vintage-1950s-baby-doll-plaid-cotton

    SvaraRadera
  3. Syren måste vara den bästa doften som finns!

    SvaraRadera
  4. Åh så vackert skrivet om vackra Uppsala!

    SvaraRadera